absták
john doe
Dobrý den, chtěl bych se zeptat jak dlouho a jakou formou probíhají abstinenční příznaky po náhlém vysazení marihuany? Užíval sem denně 14 let od rána do večera každý den bez přestávek v průměru 4-7 jointů denně.Po vysazení jsem prvních 14 dní v podstatě nespal posledních deset dní už usínám bez prášku na spaní ale trápí mě neustálé chvění hlavně na prsou a v rukách bušení srdce a spánek je pterušovaný v průměru spím max 6 hodin a z toho se tak pětkrát probudím už sem z toho vážně bezradný nerad bych užíval antidepresiva chci se zeptat jestli je vůbec možné se z toho dostat sám??? Jestli má cenu bojovat?? Prosím poradte mám rodinu která je na mě závislá potřebuju už fungovat k dnešnímu dni abstinuji 23 dní. Spánek je uz lepší ale ten třes nebo chvění je už hodně ubíjející. Prosím poradte co s tím. Předem děkuji za vaši odpověd. Přeji pěkný den.

Odpověděl: Tereza Mazáková
Dobrý den,
děkujeme za dotaz. Hned v úvodu Vám chci pogratulovat k prvním dnům abstinence. Po 14 letech intenzivního užívání je to neuvěřitelný výkon. Moc držím pěsti, doufám, že se bude dařit i nadále.
Ptáte se, jak mohou probíhat abstinenční příznaky, do značné míry však na tento dotaz již sám odpovídáte - sám je již intenzivně prožíváte.
Bohužel, jedním z nepříjemných důsledků může být právě narušení v oblasti spánku. Píšete, že jste z počátku užíval léky na spaní. Je dobře, že už je neužíváte - dlouhodobě užívat nemají, navíc by se Vám při delším užívání mohlo stát, že návyk na THC by byl vystřídán návykem na léčiva (některé z léků na spaní mohou být velmi návykové).
Spánková oblast by se však s postupem dnů měla také dále upravovat - už nyní píšete, že jsou patrné pozitivní změny. Doporučit mohu pít také meduňku, případně zkusit vyhledat léky podporující spánek na přírodní bázi, které jsou běžně a bez předpisu dostupné v lékárnách.
Co se týče chvění na prsou  a bušení srdce. Rozhodně bych pro jistotu vyhledala praktického lékaře a záležitost bych s ním konzultovala - provedl by potřebná vyšetření včetně EEG. Na druhou stranu, často se takto projevují také úzkosti - čili nepohoda psychického charakteru. Tento stav je také poměrně častý a také by měl postupně ustupovat. V tomto případě je dobré zkusit ve chvílích tohoto neklidu zkusit zhluboka a pomalu dýchat, jít do klidného prostředí a hlavně je důležité vědět, že se Vám nic nestane, stav samovolně přejde, neohrožuje Vás na životě - přestože to může být velmi nepříjemné.
Chápu, že potřebujete fungovat, ale obecně bych ještě doporučila spíše klidový, relaxační režim, doporučuji také abstinenci od alkoholu.
Vím, že v pracovním běhu je volnější tempo náročné zajistit, ale přece jenom se snažíte o velkou věc, která bohužel také vyžaduje svůj čas. Stav by se měl ovšem postupně uklidňovat - horší by to být opravdu nemělo. Zvládnout to možné je.
Pokud ale budou některé z příznaků přesto přetrvávat, doporučila bych se obrátit na doborníky. Myslím, že by pak nebylo od věci mít možnost konzultovat situaci osobně. Existují zařízení, která poskytují ambulantní poradenství lidem v obdobné situaci, jako jste Vy. V Praze funguje ambulantní zařízení, kde se navíc věnují i přímo uživatelům konopných drog (Denní stacionář, více informací na www.sananim.cz).  Abstinovat po tak dlouhé době a abstinenci také udržet, může být opravdu náročné a možná by taková podpora mohla pomoci. Takto přes internet také můžeme těžko zhodnotit, zda ba byla potřeba psychiatrická pomoc, případně nějaká forma medikace. Pokud budete chtít (a napíšete, odkud jste), mohu Vám vyhledat odborníky v místě Vašeho bydliště.
Každopádně ještě jednou gratuluji, doufám, že odhodlání vydrží. Pokud budete chtít, můžete se na nás kdykoliv znovu obrátit.
S pozdravem a přáním hezkého dne,
Tereza Mazáková