Co dělat když..
Stormie
Dobrý den, moc se omlouvám, že ruším ale opravdu už nevím, na koho se s tímto problémem obrátit.
Na začátku června jsem se dostala do party několika kluků. Bavím se většinou s kluky. Byla s nimi sranda, trávila jsem s nimi v podstatě všechen volný čas. O víkendech párty, chození na pivo, na kafe. Opravdu jsem si na ně zvykla. S jedním z nich, říkejme mu Jakub, se to ovšem vyvíjelo trochu jinak, všechen svůj volny čas trávil se mnou atd..... pak z ničeho nic jsem ho přestala bavit.... jen tak zkráceně. Samozdřejmě se bavíme dál. Ale problém je ten, že tahle parta bere drogy.... dřív to bylo jednou za čas ale teď je to skoro pokaždé :( občas jsou na pervitinu třeba od pátka do neděle.... já osobně jsem si s nimi, ani s nikým jiným nic nedala.
Ale když vidíte tohle kolem sebe, když se ti lidi nebaví už o ničem jiným a vy ani nevíte jaké to je.
Dávají si pervitin, MDMA, koule.... ještě v kombinaci s vodkou. Což je podle mého i zdraví nebezpečné. Občas tohle vše v jeden večer.
Mam tyhle lidi hrozně ráda, nemám pocit, že by to byli feťáci, ale přestat s tím nechtějí, baví je to....
nebo spíš říkají, že už na to kašlou ale pak si stejně dají se slovy, že je to super.
Moc ráda bych se tedy zeptala, jaká většinou bývá první reakce na pervitin? Už když to píšu, mi to přijde jako hrozná blbost, ale mám pocit, že pokud si to nedám s nimi, tak se jím nezavděčím, že jim nebudu dost dobrá.Vím, že bych se na ně měla vykašlat, ale nechci o ně přijít, i když vim, že za to ani jeden z nich nestojí. S tímhle mi asi moc nepomůžete, já jen nevěděla na koho se obrátit. Děkuji

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás.
Je dobře, že jste napsala, rozhodně tím nikoho nerušíte. Jsme tu, abychom na dotazy odpovídali. Ten Váš je dle mého, velmi závažný. Koketujete s myšlenkou vyzkoušet pervitin a to jen proto, abyste zapadla mezi své kamarády, který ho pravidelně užívají.
První reakce nelze přesně předpokládat, jelikož závisí na jedinci, na jeho psychické rovnováze. Může to být pozitivní zážitek, ale také nemusí. I jednorázové užití jakékoliv drogy (včetně THC), může u disponovaných jedinců vyvolat velmi vážné psychické potíže, které se pak zdlouhavě léčí.
Doporučila bych vše ještě řádně zvážit. Můj názor je ten, že je zcela nejlepší se drogám vyhnout a najít si něco jiného, co člověka dělá šťastným. Prvotní pocity ,,štěstí" jsou na drogách dosti diskutabilní, možná po prvních konzumacích lidé pociťují příjemné pocity, které přijdou, bez toho, aniž by pro ně musel něco udělat. Ve skutečnosti je to pocit uměle vyvolaný, spíše to je jen jakási iluze o pocitu. Ve své podstatě je život na drogách dosti velkým utrpením, jelikož prvotní pocity ,,blaha" vystřídají dosti záhy pocity ,,potřebnosti" a shánění se za drogou, která mu dá pouze pocit ,,přežití", už vůbec ne pocit štěstí. Nezdá se mi rozumné, do tohoto začarovaného bludného kruhu vstupovat, když vlastně vůbec nemusíte. A zcela vědomě se ubrat cestou dosti strastnou. Všichni, kteří se po té ze své závislosti (a je jedno na čem), snaží dostat, se shodnou na tom, že ty počáteční ,,chvíle pohody" ve svém důsledku za to opravdu nestáli. Drogy neničí těm, kteří je užívají ,,pouze" jejich fyzické a psychické zdraví, ale ničí především jejich rodiny a veškeré sociální vztahy. Dále ve většině případů lidé přichází o svá zaměstnání, nedokončují studia, čímž se jejich fungování v normálním životě velmi snižuje. Konzumace drog je také o penězích, leckdy nutí dotyčné osoby páchat trestné činy a také tím, že jde o nelegální drogy, dosti toto provází nemalé právní potíže. Pokud na toto vše máte náladu, tak prosím... Dle mého je to cesta někam, kde Vám ve výsledku opravdu dobře nebude a horko těžko, se Vám pak bude vracet zpět.
Doporučila bych Vám spíše vyhledat psychologa nebo psychoterapeuta, se kterým byste mohla otevřeně hovořit o svých potřebách, které pociťujete. Možná byste postupně přišla na to, co Vám ve Vašem životě opravdu chybí a nalézt spokojenost jinak a zdravěji...
To jak to dopadne, záleží jen na Vás a na Vašem rozhodnutí. Měla byste, ale vědět do čeho se pouštíte. Také to, jak podobné, zdánlivě nevýznamné experimenty končí, jaká sebou přináší, rizika, důsledky a jaké množství ztrát konzumace nelegálních drog, potažmo závislost sebou nese...
Pervitin, bližší info zde: http://www.drogovaporadna.cz/stimulacni-drogy/pervitin.html
P.S. S ohledem na skrytou poznámku, bych se obávala, spíše nepříjemného prožívání účinku (bušení srdce atd.) by se mohli pod jeho vlivem silně umocnit...
Pokud byste si chtěla o všem s někým pohovořit v osobním kontaktu, ráda Vám pošlu kontakt. Také budu ráda, když dáte vědět, jak to s Vámi dál vypadá, ať se rozhodnete jakkoliv.
S pozdravem MK