Kokain v těhotenství
Oty
Dobrý den,
již před otěhotněním jsem užívala léky na spaní kvůli insomnii, vždy pod dohledem psychiatra. Jedná se o nízkou dávku (1/4 prášku) Hypnogen a 1/3 Trittica 75. Tyto dávky se bohužel v průběhu těhotenství různě zvyšují, tj. někdy se jedná o 3/4 prášku Hypnogen na noc a Trittico vždy neměnné. Jsem stále pod dohledem psychiatra, se kterým pravidelně konzultujeme. Všechny výsledky vyšetření na gynekologii i v genetickém centru mám v pořádku. Bez léků bohužel nespím vůbec, samozřejmě jsme to hned zkoušeli na začátku.
Problém ale je, že si ani v těhotenství neodpustím společenský život a večírky, na kterých se bohužel užívá kokain. Teď jsem na začátku osmého měsíce těhotenství a bohužel jsem si již tak cca 6-7x na takovém večírku neodpustila užití kokainu. Vždy v kombinaci s trochou alkoholu a např. 3 cigaret. Kokainu nebylo velké množství, za večer tak asi 4x užití, max. 1/4 gramu. Nejvíce jsem zkonzumovala za celou noc cca 1/2 gramu. Bohužel si i po takových večírcích musím vzít své léky na spaní. Mám z toho příšerný pocit, i když je dítě dle vyšetření v pořádku. Do konce těhotenství už všechny večírky vynechám. Ale přesto se chci zeptat, co hrozí mému dítěti (holčička) po tomhle všem, co jsem prováděla? Předem moc děkuji.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
je těžké oddělit působení jednotlivých látek na dítě. Existují studie, které uvádí rizika při zneužívání té které - nebo i kombinace - látek, jedná se ale o pravidelné uživatele. To Vy naštěstí nejste. Samozřejmě není vůbec ideální, že jste kokain občas užila, stejě tak ale pro dítě není dobrý alkohol, cigarety, ani léky na spaní. Nejčastějším následkem bývá nižší porodní hmotnost, nižší ohodnocení v novorozeneckém skóre, případně předčasný porod. Ale pokud jste už v osmém měsíci a vše se jeví v pořádku, nemá smysl dál si s tím lámat hlavu. Rozhodně je dobře vyvarovat se dalších drog a alkoholu, protože by to mohlo případně uspíšit porod. Kokain zvyšuje u dítěte krevní tlak a tepovou frekvenci, snižuje okysličení, celkově plodu tedy nedělá dobře.
Teď se hlavně soustřeďte na to, abyste holčičku v pořádku donosila a užila si co nejvíce zbytek těhotenství v klidu. Ani po porodu ale není vyhráno. Všechny zmíněné látky totiž přecházejí do mateřkého mléka. Bylo by možná dobré se zamyslet, proč je pro Vás nepřekonatelné abstinovat úplně, případně se o tom pobavit i s nějakým odborníkem. Ani s malým dítětem totiž tenhle způsob života není úplně slučitelný. Kokaim Vám mimo jiné může podporovat poruchy spánku, kterými trpíte. S léky na spaní se Vám pak bude dost těžko vstávat k mminku a podobně. Bylo by nejlepší zkusit se zbavit i jich.
Teď ale hlavně v pořádku donoste dítě k porodu a už si neděljte starosti s tím, co bylo.
Přeji hodně štěstí,
Jana Justinová