Chci mu pomoct
Anet
Dobry den, mam dotaz, muj byvaly pritel ma silny problem s uzivanim travy. Uziva travu uz deset let, vim, ze i schanel pervitin. Byla jsem jeho prvni partnerka a laska, ale trava nam znicila vztah. Bydlela jsem s nim pul roku, ale musela jsem se vratit domu, protoze situace byla neunosna. Kazdy problem resil travou a nic neresil. V mladi se hodne kvuli tomu zadluzil a doted splaci vysoke castky. Na zakladce ho sikanovali a tam se chytl nespravne party a zacal s travou. Nedodelal ani skolu, snazi se ji delat dalkove, ale kasle na to. Bydli sam v garsonce a vsechen cas travi hulenim a zaviranim se doma, moc jsme se milovali a stale se o lasce ujistujem tim ze jsme v kontaktu. Rozesli jsme se, ze si musi dat zivot dohromady a hlavne prestat hulit, ale je to porad dokola. Hodne uz se snazil, vzdy pomohlo kdyz zmenil prostredi a byl jako vymeneny. Pote se vratil domu a byl v tom zas. Chteli jsme se k sobe vratit, rika mi ze kdyz huli chce byt sam a kdyz nehuli chce byt semnou, ale stale hodne huli. Nemuzu se divat jak takhle zije. Nevim co mam delat, on prestat chce ale nevi jak. Na to aby se odstehoval nema penize. Casto mi pise ze me stale moc miluje, ale zacinam pochybovat, jak radsi porad huli, tahala jsem ho ven uz mockrat, mohlo byt vse jinak. Zname se uz 4 roky, mozna to zni jako roman, ale moc prosim o vas nazor na jeho situaci a co by bylo nejlepsi kdybych udelala. Chci aby se ze vseho dostal a byli konecne spolu a meli cistou lasku mezi sebou. Moc dekuji za odpoved :-)

Odpověděl: Tereza Mazáková
Dobrý den,
děkujeme za dotaz. Chápu, že chcete svému bývalému partnerovi pomoci, ale po všech těch pokusech už nevíte jak.
Vzhledem, k tomu, že se partner již o abstinenci několikrát snažil, ale marně, doporučila bych mu vyhledat odborné zařízení. V takovém zařízením může člověk zkusit abstinovat za podpory odborníků, což bývá efektivnější než se o to pokoušet sám a má to větší naději na úspěch. Je však stále na něm, zda do zařízení bude ochoten dlouhodobě docházet apod. Je pravdou, že abstinence vyžaduje spoustu změn, a není to věc jednoduchá.
Věřím, že pro Vás bylo těžké vztah kvůli marihuaně ukončit. Musím však říct, že jste postupovala velmi rozumně. Dala jste partnerovi najevo, že Vám jeho užívání vadí. On měl možnost volby, nicméně se rozhodl v kouření pokračovat, proto jste ve vztahu setrvat nemohla. Obávám se, že víc jste udělat opravdu nemohla, dokonce nemůžete udělat ani nyní.
Chápu, že se to těžce respektuje, ale někdy je dobré připustit si, že daný člověk abstinovat  nechce a že Vy za to odpovědnost nenesete. Vy za partnera abstinovat nemůžete...
Můžete mu tedy například zkusit předat kontakty do zařízení, kam se může obrátit pro pomoc, můžete si s ním zkusit ještě jednou promluvit atd., ale motivace k abstinenci musí být zejména na jeho straně. Vy opravdu více dělat nemůžete. Níže posílám kontakty, kam by se mohl obrátit, ve Vašem regionu. Na níže uvedená zařízení se můžete obrátit i Vy, poskytují služby i rodinám a blízkým uživatelů drog, pokud byste chtěla zkonzultovat situaci týkající se ex-partnera s někým z odborníků osobně.
Ambulantní program
ADVAITA, o. s.
Rumunská 14/6, Liberec, 460 01
telefon: 482750607, 603827730
Mgr. Eva Kopecká
http://www.advaitaliberec.cz
Kontaktní centrum
Most k naději, o. s.,
Po-Pá (8 - 12 hod a 12:30 - 16:30 hod)
Rumunská 5/a, Liberec, 460 01
telefon: 482713002, 775624246
Bc. Lucie Zobač
http://www.mostknadeji.eu/liberecky-kraj/k-centrum-liberec/
Doufám, že se bývalý partner jednou k léčbě a případné abstinenci odhodlá.
Pokud budete chtít, můžete se na nás kdykoliv znovu obrátit.
S pozdravem a přáním hezkého dne,
Tereza Mazáková