Relaps?
Molay
Dobrý den,
Přítelkyně byla závislá na kokainu, poté prošla léčebnou i následnou ambulatní docházkou.Údajně by měla být přes osm let čistá,ale nedávno se jí spustila z nosu krev. Může to být ještě pozůstatek minulosti?
Děkuji

Odpověděl: Tereza Mazáková
Dobrý den,
děkujeme za dotaz a důvěru, s kterou se na nás obracíte. Ptáte se na možnost rozpoznání relapsu, konkrétně na to, zda jej může signalizovat krvácení z nosu.
Krvácení z nosu může být spuštěno na základě mnohých faktorů, které opravdu s užíváním v minulosti nesouvisí, dokonce k němu opravdu u některých lidí může dojít vlivem stresové situace. Je také pravdou, že u bývalých uživatelů, kteří v minulosti užívalí nosem, může být nosní sliznice ke krvácení náchylnější.
Obecně lze říct, že relaps může probíhat různě. Pokud by se teoreticky jednalo o opravdu jednorázové uklouznutí, může proběhnout bez povšimnutí. Pokud se jedná o návrat k užívání častějšího charakteru, ten se může projevovat postupně tak, jak se projevuje to, když člověk užívat začně - můžete zaznamenat výraznější změny chování, změnu přátel, způosobu trávení času, úbytek financí, změny váhy apod. Aspektů je hodně, ale to, jak se rychle projeví, a zda vůbec se projeví, je záležitostí velmi individuální.
Většina abstinujících u sebe také nemá návykové látky a propriety k jejich užívání.
Zdá se mi, že celá situace ve Vašem vztahu je hodně o důvěře. K relapsu dojít může, ale taky nemusí. Také relaps sám o sobě ještě rozhodně nemusí návrat k pravidelnému užívání  - je však dobré jej v případě, když k němu dojde, nepodceňovat.
Doufám, že bude přítelkyně v pořádku a i nadále bude abstinovat. Pokud budete mít v budoucnu jakékoliv další otázky, můžete se na nás kdykoliv znovu obrátit, rádi je případně zodpovíme.
S pozdravem a přáním pokud možno pěkného dne,
Tereza Mazáková