drogy a ockovani
Tajtrdlík
Dobrý den, chtěla jsem se zeptat, jaké očkování byste jako prevenci proti případným nemocem doporučili dítěti, které se pohybuje mezi drogově závislými a byly u něj zjištěny lehké drogy. Jedná se o čistě hypotetickou otázku. Děkuji za odpověď

Odpověděl: Tereza Mazáková
Dobrý den,
děkujeme za dotaz. Píšete, že se jedná o teoretickou otázku - možnost očkování dětí, které se pohybují na drogové scéně. Potřebujete tedy odpověď jako podklad ke studiu? Nebo se o to zajímáte z jiného důvodu?
Píšete také, že u daného dátěte, byly zjištěny tzv. lehké drogy - nevím, zda tomu dobře rozumím. Za lehké drogy se obvykle označují konopné drogy (marihuana, hašiš) - čili chápu to tak, že dítě již tyto látky konzumovalo?
Teoreticky by šlo na otázku odpovědět tak, že se zamyslíme nad tím, jaká onemocnění jsou typická mezi uživateli návykových látek, a proti kterým z nich je dostupné očkování. Nejčastějšími infekčními chorobami jsou hepatitidy ("žloutenky"), a to typu A, B a C. Dále je mezi komunitou uživatelů drog zvýšené riziko nákazy virem HIV. Taktéž se zde objevuje syfilis a další sexuálně přenosná onemocnění.
Více o hepatitidách a HIV si můžete přečíst na našem webu:
http://www.drogovaporadna.cz/drogy-a-nemoci/aids-hiv.html
http://www.drogovaporadna.cz/drogy-a-nemoci/hepatitidy.html
Předpokládám, že dítě by s uživateli drog nesdílelo injekční náčiní, případně by s nimi nemělo pohlavní styk, takže by hrozila nejpravděpodobněji nákaza hepatitidou typu A.
V této situaci by tedy šlo doporučit očkovat dítě proti hepatitidě typu A, případně B. Nicméně proti hepatitidě B jsou děti však dnes již očkovány standardně (očkování je součástí tzv. hexavakcíny). Proti hepatitidě typu C očkovat nelze.
Nejlepší prevencí a také pro dítě nejideálnější variantou by bylo se po drogové scéně nepohybovat. Dítě lze teoreticky ochránit před poškozením fyzického zdraví, ale pokud se bude pohybovat mezi aktivními uživateli návykových látek, určitě se to podepíše na jeho duševním vývoji,  proti čemuž žádné očkování neexistuje.
Děkujeme za zajímavou otázku. Pokud budete chtít, můžete se na nás kdykoliv v budoucnu znovu obrátit.
S pozdravem a přáním hezkého dne,
Tereza Mazáková