Obsah a síla tablet
emko
Po té,co má známá u nás v klubu během hodiny spolikala 3 tablety extáze a skolabovala jsem si část z té várky 10ks za litr nechal testovat organizací Podané ruce a prý obsahuje nejmíň 250g MDMA v tabletě+kofein. Já měl jako vždy jen jednu a z účinkem jsem byl velice spokojen. Ten,co nám to prodával nás varoval,že jsou hodně kvalitní,že nám bude jedna bohatě stačit. Já všechny vždy před užitim testuju činidlem a vždy obsahuje MDMA. Ale množství a příměsi samozřejmě nepoznám. Hrozí mi v tomto případě něco podobného,když jí nikdy krom max 1l desetistupňového piva během celeho večra a několika cigárama z ničim jinym nekombinuju? A proč někdo poliká za večer několik tablet? Pokut vim,tak dopamin a serotonin se skoro všechen vyčerpá už při 200mg a po té už se nemá co vyplavovat,dokud se to zas nedoplní,takže větší eufórie se stejně nemůže dostavit. Účinek by se dal prodložit nikoliv zesílit jen MAO inhibitory.

Odpověděl: MUDr. Tomáš Páleníček
Zdravím Vás.
Vnímavost k účinkům drogy je individuální, takže i dávka, kterou lidé užívají se může značně lišit. Současně hrají roli i forma užití, distribuční objem, pohlaví, metabolismus a podobně. U lidí, kteří užívají drogu pravidelně pak ještě vstupuje do hry tolerance. Je pochopitelné, jestli tablety měly takto vysoký obsah MDMA, tak užití 3tbl najednou určitě mohlo vést ke kolapsu. Ona by teoreticky stačila i jedna pro spoustu lidí. Co se týká vyčerpání serotoninu po 200 mg, to je jen spekulace, opět může být velmi individuální. Navíc je-li vyčerpán serotonin ze synaptických zakončení, na druhých je ještě dost dopaminu a noradrenalinu, takže ty se mohou teoreticky vyplavovat dále a projeví se tak více např. stimulační účinky. Kombinovat jakkoli s IMAO bych rozhodně nedoporučil, neb může dojít s mnohem větší pravděpodobností k rozvoji serotoninového syndromu, který může bezprostředně ohrozit na životě. Stran vašeho dotazu na kombinaci s jedním či dvěma pivy, zde jsou skutečně relativně malá rizika, pokud ovšem dodržujete ostatní pravidla harm reduction u extáze. Co se týká toho, jestli vám hrozí podobné riziko, jako oné slečně - tak to hrozí každému. 250 mg už je vysoká dávka, pro běžné uživatele bohatě dostačuje dávka mezi 80-100mg. Současně nikdy nevíte, co skutečně v tabletě je a to i když si děláte orientační testy (snad pouze pokud máte ty tbl ze stejné várky jako ta která byla otestována laboratorními metodami) . Existuje samozřejmě i riziko intoxikace něčím úplně jiným než MDMA při užití tablety z jiné várky (často tbl vypadají stejně a mohou obsahovat jiné látky).
Proč někdo polyká za večer několik tablet může mít řadu důvodů. Mezi hlavními je že 1) nepociťuje dostatečný efekt kvůli tomu že tbl je slabá (nízký obsah účinné látky) nebo obsahuje jiné substance např. s opožděným nástupem účinku, 2) má vyvinutou toleranci, tudíž mu nestačí běžná dávka 3) v momentě kdy odeznívá účinek chce potencovat a znovu prožít podobný stav apod.
MUDr. Tomáš Páleníček