Matka schizofrenička
Myska
Dobrý den. Mám vážný dotaz... Co je pravdy na tom, že matka, která celý život trpí schizofrenií, opustila svoje roční dítě a začala fetovat, která donedávna byla samý \"průser\" a byla každou chvíli v léčebně, která byla částečně zbavena svéprávnosti, která se o své dítě nikdy nezajímala,..., může dostat (nebo její matka) dítě po roce, kdy bude bez problémů a \"průserů\", znovu do péče??? Přijde mi to jako nesmysl, aby takové osobě soud přiřkl dítě zpět... Moc Vás prosím o názor a radu. Děkuji.

Odpověděl: Veronika Šindelářová
Dobrý den,
děkujeme za Váš dotaz a projevenou důvěru.
Pokud dotaz dobře chápu, ptáte se, zda je možné, aby matka, mající duševní onemocnění - schizofrenii - a problém s drogami, dostala zpět do své péče dítě, které jí předtím bylo soudní cestou odebráno. Nepíšete podrobnosti o této situaci, odpovím tedy pouze v obecné rovině. Možné to je. Pokud matka bude mít zájem a bude schopná se o dítě znovu starat, může požádat o svěření do péče. Stejně tak může učinit babička dítěte, kterou v dotazu zmiňujete. Je pak na soudu, aby vzal v potaz veškeré okolnosti a rozhodl v nejlepším zájmu dítěte. Pokud matka svoji situaci řeší, léčí se, užívá pravidelně léky, pokud je to třeba, je v pravidelném kontaktu s OSPODem, spolupracuje s ním a pokud prokáže, že je schopna se o dítě řádně starat, může soud její žádosti vyhovět. I poté bude ale rodina pravidelně sledována a kontrolována pracovníkem OSPODu. Matka také může využít služeb některé neziskové organizace, které nabízejí pomoc a podporu matkám, které mají (měly) problémy s drogovou závislostí, případně s duševním onemocněním.
Nepíšete podrobnosti o celé situaci a důvod, který Vás k dotazu vede. Předpokládám, že máte k dítěti vztah, možná příbuzenský, a k dotazu Vás vede starost o něj. Můžete být rodině nablízku a nabídnout svoji podporu. Pokud bychom Vám mohli ještě nějak pomoci a napadaly Vás další otázky, můžete nám znovu napsat.
Přeji, ať se situace vyvíjí dobrým směrem.
S pozdravem,
Veronika Šindelářová