povinnost mlčenlivosti
val
Dobrý den, chci se zepat, kdybych se chtěla o mém užívání drog svěřit psychologovi, tak má povinnost mlčenlivosti nebo za předpokladu, že mi není 18 by to mohl nahlásit příslušným institucím.

Odpověděl: Tereza Mazáková
Dobrý den,
děkujeme za dotaz. Je fajn, že se chcete jít o svém problému někam poradit, často jsou tyto kroky těmi nejdůležitějšími na cestě k vy/řešení daného problému. Často jsou také tyto první kroky těmi nejtěžšími. Chápu ovšem, že se zamýšlíte nad možnými důsledky.
Psychologové poskytují poradenství v zásadě bez toho, aniž by informovali další instituce (nedokáži si úplně představit, jaké instituce by mohl psycholog informovat - máte na mysli nějaké konkrétní?) a jsou vázání mlčenlivostí. Jak však sama správně píšete, o Vašem dochází k psychologovi by měli vědět Vaši rodiče - oficiálně by to takto mělo probíhat...psycholog by si měl vyžádat souhlas rodičů s probíhající terapií - dokud nejste plnoletá. Neznamená to však, že by psycholog o všem rodiče informoval. Vše je otázkou domluvy a psychologové nemaní nejmenší zájem na tom "donášet" informace o svých klientech. Rodiče jsou tak často pouze informováni o tom, že terapie probíhá a další informace se nesdělují.
Na druhou stranu, mnozí odborníci Vám zajisté poskytnou minimálně určitý druh poradenství zcela anonymně, bez toho, aniž by vyžadovali souhlas rodičů. Pokud chcete, ráda Vám vyhledám pracoviště v místě Vyšeho bydliště, kam by bylo možné se obrátit - můžete se pak předem telefonicky dotázat, jaká pravidla na daném pracovišti fungují.
Abych to tedy shrnula. Nemyslím si, že by psycholog informoval nějaké instituce - za běžných okolností k tomu nedochází. Základní poradenství v oblasti návykových látek Vám zajisté anonymně poskytnou mnohé neziskové organizace, na které Vám ráda zašlu kontakty. O spolupráci s psychologem - o probíhající terapii atd. by však měli být rodiče, ze zákona, informováni. Rodiče například mohou vědět, ze chcete docházet k psychologovi, nemusí např. vědět, z jakého důvodu to potřebujete apod.(pokud se jim s problémem nechcete svěřit).
Snad je to takto srozumitelné. Pokud budete chtít, můžete se na nás kdykoliv znovu obrátit, ráda o Vás zase uslyším.
S pozdravem a přáním hezkého dne,
Tereza Mazáková