syn
evik
Dobry den chtela jsem se zeptat mam syna ktery je na drogach nechce nic resit je flegmaticky a strasne nezodpovedny chci mu pomoci ale vubec nevim jak.Lecit se dobrovolne nepujde pry to jde naridit soudne proste poradte mi prosim dekuji zoufala matka

Odpověděl: Amrit Sen
Zdravím Vás.
Cením si Vaší důvěry. Prožíváte náročnou a bolestnou situaci, která se bohužel nevyřeší v následujících dnech, ale půjde spíš o běh na delší trať. Jak už nejspíš víte, lze jen těžko pomoci někomu, kdo o pomoc nestojí. O to těžší je pomáhat uživateli drog, který ji možná odmítá, nebo dokonce svoji situaci nevnímá jako problém. To už se ale ocitám na poli spekulací. Netuším kolik je synovi let, jakou drogu, nebo drogy, ani jak dlouho a s jakou intenzitou užívá. Nevím ani jak se užívání odrazilo na synově životě, vztazích a prožívání, nebo jakými prošel změnami, jestli je závislý, nebo jestli s drogami experimentuje. Vycházím z toho, že když zmiňujete potřebu léčby, nepůjde nejspíš o žádný romantický příběh. V tuto chvíli bude nejrozumnější a prospěšné kontaktovat odbornou pomoc, kterou synovi sice nevnutíme, ale bude se hodit zejména Vám. Proto doporučuji spojit se s pracovníky některé služby, která se zabývá drogovou problematikou, pracuje s rodinnými příslušníky a blízkými uživatelů návykových látek ve Vašem okolí. Tyto služby jsou bezplatné a mohou být poskytovány i anonymně. Nejlépe je si předem telefonicky domluvit termín schůzky. Po podrobnějším seznámení se situací při osobním pohovoru Vám zkušení odborníci doporuručí konkrétní kroky, které můžete k ošetření situace podniknout a poradí Vám, jak ji řešit. Dostane se Vám podpory a pochopení, které v tuto chvíli bezesporu potřebujete, abyste se nezačala sypat, nebo se dokonce nestala spoluzávislou. Spoluzávislost je stav, do kterého se často dostanou blízcí závislých, nejčastěji když sdílí společnou domácnost. Zapojí se do závislostního "kolotoče", a nevědomky pak umožňují blízkému setrvávání v užívání, takže jej často v domnění poskytované pomoci podporují v jeho propadech do hlubší závislosti. Sami pak často trpí víc, než blízký uživatel, nezřídka s neblahými zdravotními, duševními a sociálními následky. Z dotazu odhaduji, že se synem bydlíte. Pak bude nutné, abyste se domluvili, a abyste nastavila jasná pravidla společného soužití, také na tom, co bude následovat po jejich případném porušení a dohodnutá opatření striktně dotáhla. Počítejte s tím, že aby pomoc mohla být účinná, bude vhodnější, když nezůstane pouze u jednorázového pohovoru s odborníkem. Každá pomoc, která se týká závislostí je dlouhodobější proces. Bude proto výhodné, když využijete možnosti konzultovat situaci průběžně a reagovat podle jejího vývoje. Zároveň byste neměla zapomínat na sebe, žít a prožívat vlastní život, programově si ordinovat aktivity, které Vám přinesou potěšení a radost. Pracovníci služby Vás kromě podpory zároveň upozorní na chyby, kterých byste se měla vyvarovat. Co je velmi důležité, seznámí Vás s možnostmi, jak se lze pokusit pomoci Vašemu synovi v motivaci k pozitivním změnám a případné léčbě. Když napíšete ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám na kontakty pošleme. Jak je můžete vyhledat sama se dozvíte na stránkách naší poradny pod odkazem Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html.
Pokud jste z Prahy, nebo okolí, kontaktujte pracovníky specializované bezplatné Poradny pro rodiče, organizace SANANIM, která provozuje i tuto internetovou poradnu:
Poradna pro rodiče (PPR)
Café Therapy
Školská 30
110 00 Praha 1
mapa
Telefon: +420 284 824 234
GSM: +420 739 268 527
E-mail: rodice@sananim.cz
Web: http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
Budeme rádi, když dáte vědět, jak se situace vyvíjí, a jestli Vám byla naše odpověď užitečná.
Přeji Vám pevné nervy, odhodlání...a pokud možno, klid, synovi co nejčasnější obrat k lepšímu.
Amrit Sen.