marihuana-deprese
monsinor debil
Dobry den,cca 10 let kourim travu,uz me to vic bralo,nez davalo.Vlastne jsem se dostal do stavu,kdy sem si uvedomil,ze to ma jen same zapory...nyni to bude tyden abstinence a ja se ptam,prejdou nekdy tyhle deprese co mam?Strida se to se spatnou naladou atd....zajima me jestli se clovek muze casem z techto stavu dostat a jestli ano,tak jak dlouho to trva?Je me jasny,ze to bude u kazdeho jinak,ale jen tak zhruba,jestli mesic,dva nebo rok?A nebo jestli sem si uz opravdu posral zivot tim,ze sem byl v mladi debil a zacal to kourit,diky za odpoved....

Odpověděl: Tereza Mazáková
Dobrý den,
děkujeme za dotaz. Je fajn, že jste se k abstinenci odhodlal a moc gratuluji k prvnímu týdnu bez marihuany. Věřím, že po deseti letech užívání to není nic lehkého, ba naopak.
Ptáte se, za jak dlouho Vás přejdou ony nepříjemné stavy, které nyní prožíváte. Obecně k odvykání od kouření THC, zvláště pak po tak dlouhé době, určité nepříjemné stavy jednoduše řečeno patří - setkává se s tím většina lidí, co kouřila takto dlouho. Je také ale dobré vědět, což je pozitivní zpráva, že tyto stavy by měly pozvolna ustupovat.
Ptáte se také, jak dlouho by mohly trvat - toto je věc těžce odhadnutelná, ale každopádně: mělo by se postupně zlepšovat a rozsah může být v horizontu několika týdnů  - tedy s postupně se mírnící intenzitou.
Bohužel to však neznamená, že po např. jednom měsíci bude vše zcela jednoduché. Je dobré se připravit na to, že intenzivní chutě na marihuanu se mohou objevovat průběžně také po delší době abstinence. Ovšem také v této oblasti je to člověk od člověka různé - někdo s chutěmi bojuje, pro někoho je abstinence jednodušší.
Bylo by fajn, abyste se z počátku vyvaroval místům, která jsou s kouřením spojená (to může chutě zintenzivňovat, čím blíže je marihuana k dispozici, tím hůře se abstinuje...), doporučovala bych také vyvarovat se alkoholu (aby jedna závislost nevystřídala jinou) a také zkoušet se věnovat jiným aktivitám (např. zkusit oživit nějaké staré koníčky apod.). Jinak řečeno, zkusit marihuanu nahradit něčím méně rizikovějším.
Také by možná bylo dobré vyhledat určitý druh odborné podpory - pokud byste si chtěl o celé záležitosti s někým promluvit, ráda Vám vyhledám kontakty na specializovaná pracoviště v místě vašeho bydliště. Nevím však, jak se k tomu stavíte? Někdy takovýto druh podpory do začátku může pomoci, jelikož jsou tyto začátky opravdu náročné.
Rozhodně si nemyslím, že jste si kouřením musel nutně pokazit celý život - jak píšete ve svém mailu. Mnoha lidem se abstinence i po tak douhé době daří.
Pokud by ovšem ani po delší době ony nepříjemné stavy neustupovaly, případně se situace zhoršovala, bylo by fajn vyhledat psychologa/psychiatra. Za delší dobu už bych považovala dva měsíce úplné abstinence. To bych ale velmi nerada takto předbíhala. Pokud by se to však stalo, opět, neváhejte nás kontaktovat, rádi s vyhledáním takové odborné pomoci také pomůžeme. Někdy to totiž bývá tak, že dlouhodobé kouření marihuany může překrýt psychické potíže, které jste zažíval již v minulosti a které se pak mohou znovu objevit v abstinenci. Je těžké pak odlišit, co je příčinou a co důsledek toho intenzivního kouření marihuany, každopádně je potřeba to pak řešit, aby se nepříjemné stavy neprohlubovaly.
Také zde bych ráda upozornila na konzumaci alkoholu - ten může psychickou nepohodu také zhoršovat.
Doufám tedy, že se situace bude vyvíjet pozitivním směrem!
Pokud budete chtít, dejte vědět, jak se Vám daří, ráda o Vás zase uslyším.
S pozdravem a přáním pokud možno pěkného dne,
Tereza Mazáková