léčení
M
Dobrý den, děkuji za zodpovězení dotazu ohledně řešení fin.situace v době léčby.
Závislý je můj syn (30 let), který v současnosti léčbu odmítá. Přestal pracovat, je OSVČ, dluhy mu narůstají (tzv. rychlé půjčky ve vyši cca 70 000,-).
Je podezřelý z domácího násilí, v bytě má často mejdany a ruší ostatní bydlící.
Dluhy za bydlení a zdr. poj. ve výši asi 30 000,- jsme za něj
uhradili, již však nevíme,jak dál. Poraďte prosím, je možné ho dostat na léčení i proti jeho vůli? Děkuji.M

Odpověděl: Vilma Šilarová
Dobrý den,
děkuji za zpětnou vazbu a objasnění Vaší situace. Je vidět, že se snažíte synovi maximálně pomáhat, možná až příliš, vzhledem k jeho věku, kdy se již očekává, že by si měl finanční závazky ohlídat sám. Napadá mě tedy, že jste to aktuálně právě Vy, kdo by potřeboval v nelehké situaci podporu. Kdybyste měla zájem a napsala mi, ve kterém městě bydlíte (které větší město máte nejblíže), poslala bych Vám kontakty na odborné služby pro rodiče uživatelů drog. Tam byste se mohla poradit, jak syna motivovat ke změně chování, jak mu nastavit hranice vůči Vám a také to, jak se ochránit, abyste stávající situaci přestála.
Obávám se, že jinak nemáte moc možností, co dělat. Syn je dávno dospělý,  a pokud se léčit nechce, neexistuje způsob, jak ho přinutit. Navíc léčba závislostí spočívá především v psychoterapii, jejíž úspěch je závislý na spolupráci klienta, nelze ji nikomu vnutit proti jeho vůli.
Jediná instituce, která může léčbu nařídit, je soud, a to výhradně v rámci trestního řízení (ochranné ambulantní či ústavní léčby jsou nařizovány místo trestu, nebo mohou trest doplňovat). Další způsob, jak dostat někoho proti jeho vůli do léčebny, je zavolání RZS v případě, že je nebezpečný sám sobě nebo svému okolí (týká se opravdu vyhrocených situací). Nicméně ve zdravotnickém zařízení je poté poskytnuta neodkladná péče a po stabilizaci stavu (v případě akutní intoxikace se obvykle jedná o několik dnů) může pacient léčebnu opustit, takže ani tato varianta nevede k dlouhodobé léčbě závislosti.
Držte se a napište, pokud by Vám odpověď takto nestačila, potřebovala jste se na cokoliv doptat nebo byste měla zájem o kontakty na zmíněné poradny.
Vilma Šilarová