pomoc bratrovi
Šárka
Dobrý den,můj bratr popíjel několik let,ale většinou to měl pod konrolou.To jsem si myslela do té doby než dostal výpověď ze skvěle placené práce.Následovala tříměsíční léčba v Dobřanech,vypadalo to nadějně,ale hned první den po propuštění do sebe vylil lahev vodky.Jeho rodina už ho hodila přes palubu,podpora veškerá žádná,bratr je na PÚ,bere podporu.Denně pije tvrdý alkohol,nedá se s ním mluvit.Bojím se,že se upije k smrti.Prosím,existuje nějaká pomoc i proti jeho vůli?Děkuji za jakoukoli radu....

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás Šárko.
Mrzí mi, že léčba Vašeho bratra dopadla neúspěchem. Někdy je bohužel, cesta k trvalé abstinenci složitá a nemíří přímo. I přes to, že bratra rodina odvrhla, tak z příspěvku je zřejmé, že Vám na něm záleží a stále hledáte cestu jak mu pomoci...což je od Vás chvályhodné.
Bohužel, moc možností jak pomoc, ale nemáte. Léčba závislosti je především záležitostí dobrovolnou, jelikož je založena na motivaci a především spolupráci dotyčné osoby. S nedobrovolnou hospitalizací se to má tak, že pokud je konzumující osoba v ohrožení zdraví či života (nebo ohrožuje okolí), lze zavolat záchranný systém. Tato osoba je pak převezena na psychiatrii, kde trvá pobyt tak dlouho, dokud akutní stav neodezní. Nejedná se tedy o klasickou léčbu závislosti, s tou by musel dotyčný souhlasit. V případě, že lékaři usoudí závažnost a stav se hospitalizovaného nelepší, mohou lékaři požádat o soud o prodloužení hospitalizace. V těchto případech se však téměř vždy jedná o situace, kdy je s diagnózou závislosti přítomna ještě další závažná psychiatrická diagnóza. Další možnost jsou tvz. ,,ochranné léčby", které bývají nařízené soudem v rámci rozsudku v trestním řízení. To jsou, ale případy, kdy závislá osoba opakovaně v souvislosti se svou závislostí páchá trestnou činnost. Po té soud může nařídit, ale není to pravidlo - ochranné léčení.
Umím si představit, že je to pro celou rodinu, potažmo Vás, náročné. Všichni vidíte, že bratr potřebuje pomoci, přitom on své problémy nevidí. Možnosti nedobrovolné léčby jsou dosti omezené, a to především z toho důvodu, že pokud dotyčná závislá osoba se sama léčit nechce, málo kdy to splní účel a vede k trvalé abstinenci. Jak jsem již zmínila výše, léčba závislosti je založena především na motivaci, spolupráci a ochotě měnit své zažité vzorce chování. Proto je dobrovolný vstup nezbytný.
Nejrozumnější by jistě bylo pokusit se bratra motivovat k tomu, aby i on sám měl zájem na tom si dát svůj život do pořádku. Toto, ale není úplně snadná záležitost a leckdy jde o opravdu dlouhodobý proces. Nelze to vyřešit ze dne na den.
Domnívám se, že by bylo rozumné, spojit se s nějakou odbornou pomocí, využít poradenství, které je určeno rodinným příslušníkům a mít tak možnost průběžně konzultovat nově vzniklé situace. To, že dnes není bratr motivován, neznamená, že nebude nikdy. Život se závislostí, zase až tak ideální není a mnozí v průběhu svých konzumací přijdou na to, že je tento život dosti omezuje a přináší plno ztrát (např. ztrátu výhodného zaměstnání nebo i rodiny).
Pokud byste měla zájem o kontakty, klidně napište znovu. Postačí uvést, jaká města máte v dobré dopravní dostupnosti. Nebo se sama můžete podívat na www.drogy-info.cz = rubrice Mapa pomoci zadat - kraj - městodruh služby (v tomto případě AT ambulance nebo Psychiatrická péče).
Pokud budete mít chuť, můžete nám napsat, jak se vše dál vyvíjí. Každopádně držíme palce a přejeme dostatek sil všem zúčastněný.
S pozdravem MK