Minimalizace rizik
Zlatovláska
Dobrý den,
ráda bych se zeptala, jak \"kombinovat\" mnou užívané látky s nejnižší možnou mírou rizika. Momentálně řeším krize a životní zlomy ne zcela ideálním způsobem. Poslední více než měsíc piji (tvrdý alkohol tak 2x do týdne, pivo téměř denně), denně kouřím marihuanu před spaním (to už trvá tak rok) a v posledních dnech občas šňupu pervitin (po 7mi leté pauze). Problém je, že již delší dobu beru antidepresiva (Asentra 100mg a Mirtazapin). Vím, že je to nebezpečné, ale nejsem prozatím schopna se těchto návykových látek zbavit. Nechci si něco namlouvat, předpokládám, že budu pokračovat do doby, než dlouhodobě opustím ČR (nový rok).
Myslím, že mohu omezit alkohol a vzhledem ke zbytku, přemýšlím o vysazení antidepresiv - kvůli snížení celkového přísunu serotoninu. Dále bych asi zvládla neužívat pervitin a marihuanu ve stejný den. S jakými riziky se ještě mohu setkat? Jak případně poznám, že je zle a jak se v takové situaci prakticky zabezpečit/stabilizovat?
Jak moc nevhodné je přibrat k těmto všem ingrediencím také antikoncepci? Jsem hodně na vážkách, zda se mám s touto \"jízdou\" svěřit svému psychiatrovi – mohu čekat něco krom výčitek? Může mě vyhodit, nebo „udat“? Na koho dalšího se případně mohu obrátit?
Předem děkuji za Váš čas a přeji hezký den. K.

Odpověděl: MUDr. Tomáš Páleníček
Zdravím Vás.
Z toho co popisujete jste na hraně, kdy balancujete bezpochyby mezi škodlivým užíváním a závislostí. Se závislostí sám člověk bez pomoci druhých zvládne bojovat pouze málokdy. Proto považuji za zásadní, tuto situaci probrat s vaším psychiatrem, který vám předpisuje léky na základní onemocnění. Sebemedikace drogami je jen další rizikový faktor pro vznik závislosti. Stran akutních kombinací bych vnímal jako nebezpečné právě užívání pervitinu v kombinaci s antiderpesivy, které v některých případech může i bezprostředně ohrozit na životě a prostě nejde dohromady. Tzn. jestli něco musíte okamžitě ukončit, tak je to právě užívání pervitinu. Co se týká krizových situací, je možné tuto situaci zvládnout úpravou stávající medikace, např. přechodným navýšením Asentry na 200 mg a použití,m vyšších dávek mirtazapinu eventuálně jiné kombinace léků. Je to běžná praxe a může vás ušetřit řady neblahých následků spojených s užíváním drog. Nicméně k tomuto je nutná konzultace se specialistou na osobní úrovni, tzn. navštivte svého psychiatra a situaci s ním proberte, na zvážení je i osobní konzultace se specialistou s oboru léčby závislostí.
Dejte vědět, jak se situace vyvíjí. Pokud napíšte, odkud jste, můžeme Vám případně doporučit kontakty na specialisty na drogovou problematiku ve Vašem regionu.
MUDr. Tomáš Páleníček