Testy
Honza
Jdu na ASK kolene (artroskopie) a zajímá mě, jaké látky testují v krvi při předoperačním vyšetřením. Popřípadě jestli se z některých testovaných látek v krvi dá zjistit přítomnost THC. Někde jsem se dozvěděl, že člověk, který užívá marihuanu, má i vyšší ph krve. Jak to tedy je? Děkuji

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás Honzo.
K dispozici máme orientační údaje poskytnuté ústřední toxikologickou laboratoří. Můžete se mrknout, jak dalece lze THC (účinnou látku marihuany) zachytit.
Detekce moč = 1 až 30 dní (lze i déle u každodenních uživatelů, při konzumaci občas do 14 dní)
Detekce krev = do 14 dní (při občasném užití cca týden)
Detekce sliny = jako u krve
Netuším, kdy jste naposledy marihuanu užil, ani kdy Vás čeká operace a vyšetření s tím spojená. Doba prokazatelnosti se odvíjí především od intenzity a frekvence předešlého užívání, množství obsažených účinných látek (kvalita konkrétní drogy), na individualitě metabolismu a velikosti dávek. Nejde opomenout skutečnost, že právě THC se usazuje v tucích, z nich se postupně uvolňuje do organismu a metabolizuje. Metabolity u běžně dostupných a používaných testů ukážou pozitivní výsledek. To znamená, že dotyčná testovaná osoba nemusí být přímo pod vlivem drogy, nicméně je to důkaz, že v posledních dnech drogu užil.
Každopádně při běžných lékařských kontrolách a vyšetření (i v rámci předoperačních vyšetření) se testy na konzumaci drog nedělají. Provádí se pouze, pokud je k tomu nějaký důvod. Nicméně, před samotnou operací budete vyplňovat formulář, který bude mapovat Vaši zdravotní anamnézu a mezi otázkami, které se dotazují například na úrazy, aktuální užívání léků, dětské nemoci, rodinnou anamnézu, poslední užívání antibiotik apod. je i dotaz na kouření cigaret, užívání alkoholu a dalších drog. Pak je na Vás, zda o své konzumaci lékařům řeknete či nikoliv. Dle mého názoru je dobré, aby lékaři věděli o všem. Především s ohledem na případná rizika spojená s kontraindikacemi v souvislosti s podáním medikace. Také si myslím, že i pro anesteziologa je toto důležitá informace. Konzumace drog není trestný čin (pouze přechovávání určitého množství, výroba a distribuce), lékaři jsou vázáni lékařským tajemstvím, myslím, že se nemusíte bát. Rozhodně by bylo rozumné teď konzumace THC vypustit a počkat s dalšími, až budete v pořádku...
Mějte se hezky, ať Vám operace dobře dopadne. S marihuanou opatrně, její konzumace sebou může přivést potíže, jako všechny nelegální drogy.
S pozdravem MK