Test na Ritalin
Eva
Je možné si nékde nechat otestovat Ritalin,případně moč? Již 3. rok beru od stejného zdroje stejnou dávku a tento rok už mi stejně náročné učivo,které mě i baví už moc nejde,i když se učím stejně a navíc jsem za poslední 2 měsíce přibrala z konstantních 56kg na 61. Jím stále stejně,i když mám ty poslední 2 měsíce šílené chutě a ty 3 roky též chodím do fitka posilovat a plavat. 168cm mám už 3 roky a díky Ritalinu jsem se nemusela nijak omezovat,i když jím převážně zdravě. Ale sladké si dám.

Odpověděl: Tereza Mazáková
Dobrý den,
děkujeme za dotaz. Ptáte se na změny v oblasti užívání Ritalinu.
Pokud to chápu správně, užíváte Ritalin (lék s účinnou látkou methylfenidát) jako prostředek k rychlejšímu učení, tedy do jisté míry jako svého druhu stimulační drogu, což u studentů není úplně neobvyklé. Každopádně je to ovšem rizikové a takto užívaný Ritalin sebou může nést stejné negativní důsledky jako užívání jiných stimulačních látek, pokud je užíván bez indikace a předpisu lékařem. Mimo jiné je návykový, a může působit i řadu dalších psychických i fyzických potíží.
Změny, které popisujete, mohou znamenat, že dochází k růstu tolerance na uvedenou látku - dochází tedy k tomu, že dávky, které stačily dřív, už v současnosti stačit nemusí. Na základě toho často dochází k tomu, že člověk dávku zvyšuje, čímž může také zvyšovat možné negativní důsledky, které z užívání plynou. To, co tedy aktuálně popisujete je u užívání látek (ať už legálních či nelegálních, tedy včetně léků) s účinkem na psychiku zcela běžné. Bývá to také průvodní znak závislosti.
Pokud užíváte Ritalin ve vyšších dávkách, může to také způsobit změny v oblasti apetence. Můžete tedy mít změny v pocitu hladu a jeho častosti apod.
Proto také, pokud by člověk užíval Ritalin na základě předpisu od lékaře, je každých minimálně šest měsíců zván na kontrolu, kde se mimo jiné lékař dotazuje na oblasti ve změnách apetence, případně na výkyvy v oblasti váhy. Tyto změny mohou být lékařem vyhodnoceny jako kontradikace dalšího užívání Ritalinu. Lékař může na základě těchto průvodních jevů vyhodnotit, že budete-li v užívání pokračovat, můžete tím více poškodit své zdraví. Ritalin, pokud je psán lékařem, je také dobré po roce na nějakou dobu úplně vysadit. Nehledě na to, že i dávkování Ritalinu by mělo být pečlivě stanoveno také lékařem, abyste své zdraví neohrozila.
Doporučuji tedy užívání Ritalinu minimálně na nějakou dobu omezit, také bych Vám doporučila vyhledat praktického lékaře, svěřit se mu s užíváním  a nechat se náležitě vyšetřit.
Ptáte se také na testy. Dostupné testy Vám pomohou pouze testovat přítomnost methylfenidátu v organismu (ze vzorku moči), ale nic více Vám neřeknou, tedy nevypoví nic o obsahu účinné látky v léku.
Chápu, že jsem Vás asi moc nepotěšila. Nevím, zda jste uvažovala i o variantě, že Ritalin vysadíte? Chápu, že to může být hodně náročné. Oceňuji, že se v tuto chvíli snažíte alespoň informovat a možné důsledky užívání konzultujete minimálně touto formou. Případně je dalším krokem vyhledat přímo specialistu na problematiku závislostí. Kdybyste měla zájem, mohu Vám vhodné kontakty na kolegy doporučit.
Pokud budete chtít, můžete se na nás kdykoliv znovu obrátit. Ráda o Vás zase uslyším.
Přeji také mnoho školních úspěchů, ideálně bez pomoci Ritalinu...
S pozdravem a přáním hezkého dne,
Tereza Mazáková