Amfetamin-pozornost
Oto
Proč se nesmí řídit pod vlivem amfetaminu? A je li pravda,že negativně ovlivňují pozornost,jak je možné,že je tolik řidičů a špičkovích závodníků už více než 50 let úspěšně používá? A stejně tak studenti právě na udržení pozornosti? Již za socialismu běžně studenti fermetrazin a řidiči dextrin?

Odpověděl: Tereza Mazáková
Dobrý den,
děkujeme za dotaz. Amfetamin a další látky amfetaminového typu (v našich podmínkách zejména metamfetamin - pervitin) opravdu pozornost mění a dokonce v určitých ohledem lze říci, že v pozitivním slova smyslu - v některých případech a ohledech mohou opravdu pomoci koncetraci zvýšit.
Velká řada dalších aspektů však mluví proti užívání těchto látek při řízení. V prvé řadě jde o to, že amfetaminy, příp. pervitin může pozornost také ovlivnit jiným směrem. Někdy opravdu koncentraci napomáhá, ale v procesu svého účinkování dochází také k výkyvům, které například při řízení, kde stačí výkyv v podobě několika vteřin, může ohrožovat na životech. Důležité je také to, že po vrcholu své účinnosti pervitin pozornost ovlivňuje naopak velmi negativně a reakční čas snižuje. V tomto ohledu je také nutné říct, že zvýšená schopnost koncentrace také nemusí být ku prospěchu věci, ale naopak může být například důvodem toho, že se velmi intenzivně soustředíte na určitý výsek reality, zatímco zbytek ignorujete - což si myslím, že se shodneme, také není pro řízení ideální. Další problém je v tom, že užití amfetaminů nebo pervitinu odstraňuje zábrany, což při řízení může vést k rychlé, velmi riskantní jízdě, agresivitě. Tyto látky sice urychlují tok myšlení, ale často na úkor kvality - tj. člověk není schopen pak zcela reálně posoudit situaci. Navíc při užití vysoké dávky nebo při chronickém užívání často dochází k rozvoji psychotických stavů, kdy člověk opravdu není způsobilý k řízení vozu.
Dalším faktem je to, že stimulační drogy na každého působí jinak - jinak řečeno, jeho účinky jsou nevyzpytatelné. I zkušení uživatelé Vám potvrdí, že např. pervitin může působit pokaždé trochu jinak. Někdy dokonce po užití pervitinu dochází bezprostředně k útlumu apod. Závisí to i na tom, zda to, co látka zakoupená jako pervitin obsahuje (nejrůznější příměsi, jiné syntetické drogy s odlišným účinkem, meziprodukty výroby...).
Čili jak vidíte, důvodů, proč neřídit pod vlivem pervitinu je mnoho, zajisté by jich šlo najít ještě mnohem víc.
Nevím, z čeho vychází Vaše informace, že již 50 let jsou tyto látky "úspěšně" užívány u řidičů. Určitě jsou občas řidiči nebo studenty zneužívány k posílení výkonu, ale efekt těchto strategií se mi s ohledem na velká rizika jeví jako sporný.
Pokud budete chtít, můžete se na nás kdykoliv znovu obrátit.
S pozdravem a přáním hezkého dne,
Tereza Mazáková