Kofejn místo kokajnu
Díler
Může ňák zdravotně mí zákazníky,když jim místo kokajnu prodávám 100% kofein? Jedná se též o bílí sypký prášek. Taky štípe v nose a má stimulační účinky. Už přes dva roky držim stálou cenu gram za tisíc. Mám i několik stálích zákazníků a ti jsou s jeho účinky spokojení. Mnohým prý pomáhá překonat šestnáctky v práci. Jiní zas díky němu zvládli zkouškové. Řidiči kamiónů/autobusů neusli a ani neměli při kontrole pozitivní multitest. Jeden nejmenovaný chirurg zas zvládl po pařbě transplantaci srdce. A můžu být trestně stíhaný,kdyby mě náhodou přistihli přímo při prodeji,pokut u sebe nebudu mít víc jak 2 gramy? Na internetu se to běžně oficiálně prodává. Samé známé firmy které lze ověřit v obchodnim rejstříku. Zákaz prodeje kofejnu jsem nikde nedohledal.

Odpověděl: Tereza Mazáková
Zdravím Vás,
omlouváme se za pozdní odpovězení dotazu, nicméně Váš dotaz je poněkud specifický. Některé náležitosti jsme konzultovali s Právní poradnou A. N. O., kde se zabývají právními aspekty drogové problematiky.
Poškodit Vaše zákazníky na zdraví může stejně tak kokain jako vysoké dávky kofeinu. Riziko bych možná viděla v dávkování - lidé budou očekávat určitý efekt, který jim dávka kofeinu (jejž považují za kokain) nepřinese, mohou tak mít tendenci si přidávat, dávku zvyšovat, čímž zvyšují také riziko kardiovaskulárních potíží včetně rizika infarktu a dalších nežádoucích účinků. I kofeinem se lze předávkovat, byť riziko smrtelného předávkování je velmi malé.
Další riziko bych viděla v tom, že u některých lidí se projevuje přecitlivělost na kofein (a u nově příchozích "zákazníků", kteří netuší, že se jedná o kofein, by to mohlo způsobit rozvoj zdravotních potíží).
Čili prodejem kofeinu určitě zákazníky do jisté míry ohrožujete. Stejně jako byste je ohrožoval prodejem kokainu, byť s kokainem jsou spojená vyšší rizika zdravotního poškození. Největší nebezpečí tedy vidíme v v dávkování a v možné přecitlivělosti na kofein.
Z hlediska legislativy. Dle informací Právní poradny: "Dotyčný uvádí své zákazníky v omyl, čímž získává majetkový prospěch a dopouští se tak trestného činu podvodu podle § 209 trestního zákoníku (jednotlivé případy prodeje by se měly sčítat nad 5 tis. hranici jako pokračující trestný čin)".
Vzhledem k tomu, že kofein není na seznamu omamných a psychotropních látek (příloze Zákona o návykových látkách), není potřeba se obávat postihu kvůli držení kofeinu. Nicméně pokud byste byl přistižen v situaci prodeje, tak se jedná o trochu jinou záležitost.  I kdyby se prokázalo, že šlo o kofein, hrozilo by obvinění z výše uvedeného trestného činu podvodu.
Pokud by na Vás někdo podal trestní oznámení pro prodej kokainu, a nebyl jste přímo přistižen s kofeinem v ruce při prodeji, tak na základě svědeckých výpovědí a dalších důkazů by hypoteticky mohlo dojít k odsouzení za prodej kokainu.
Také byste však mohl mít problémy v případě poškození zdraví člověka, pokud by se prokázalo, že bylo zapříčiněné látkou, kterou jste "klientovi" prodal. Byť by to byla asi komplikovaná kauza, jejíž výsledek si netroufáme odhadovat.
Tereza Mazáková
a Barbora Orlíková