Užívanie pervitínu
Free
Zdravím,
chcem sa poinformovať o droge pervitín. Študujem na gymnáziu, s rodinou mám vynikajúce vzťahy, mám veľa normálnych priateľov, feťákom sa snažím vyhýbať. Čo sa týka financií, tak na tom sme dobre. Každý deň, okrem soboty, trénujem MMA. Čiže z hľadiska vzťahov a ostatných okolností nemusím brať drogy preto, aby som sa vyhýbal nejakým problémom. Minulý víkend sa mi naskytla príležitosť vyskúšať pervitín. Zapáčil sa mi ten stav, je dobré občas sa odreagovať, niekedy fyzicky, napríklad wellnes a niekedy psychicky, napríklad alkohol alebo nejaké drogy. Okrem marihuany som predtým nič iné neskúšal. Nikdy som nebol závislý na marihuane, dal som si raz za čas a momentálne nechcem vôbec, pretože je to premňa nudné. Po pervitíne som sa cítil tak, ako to opisujú jeho užívatelia. V noci sa mi podarilo zaspať. Na druhý deň som nemal moc chuť do jedla, ale predsa som sa najedol. Keď som bol sám, tak som mal pocit, že musím byť s niekým. Akonáhle som bol s niekým, tak som sa cítil normálne. Síce som mal chuť na pervitín, ale uvedomil som si, že nemôžem, tak som si nedal a nič sa mi nestalo. Teraz som od soboty nemal, cez týždeň to určite nechcem. Vtedy som fetoval s partiou ľudí, ktorí majú okolo 30, majú prácu, živobytie a pervitín užívajú len občas. Keby prvý krát fetujem s feťákmi, tak by som sa do toho určite dostal. Teraz prichádza na rad moja otázka. Je možné, že podľahnem tej droge, ak som psychicky vyrovnaný s tým, že by som to bral len občas na zabavenie? Viem, že mám pred sebou školu, športujem, ale zároveň sa mi páči ten stav a nechcem sa toho zbaviť úplne. Ďakujem za odpoveď.

Odpověděl: Jakub Chudomel
Dobrý den mladý muži,
díky za zajímavou otázku.
Riziko, že pervitinu podlehnete, pakliže jej začnete častěji, respektive pravidelně užívat, je významné. Každý z těch, které nazýváte feťáky, začal experimenty a nárazovým užíváním. Nikdo z nich si na začátku neplánoval, že chce skončit jako závislá troska...
Podmínky, ve kterých žijete, na potenciál vzniku závislosti sice vliv mají, ale ne v tom smyslu, že když jsou dobré, závislost vám nehrozí. To v žádném případě.
Různé návykové látky mají rozdílný potenciál pro vznik závislosti. Rozhodně mezi ně patří i zmiňovaný alkohol, marihuana či pervitin. Jsou lidé, pro které je závislost na alkoholu fatálním celoživotním problémem, jsou lidé, kteří dokáží užívání alkoholu držet na společensky i zdravotně únosné míře. Ale víte přeci, že mezi těmi, kteří alkoholu propadli, nejsou jenom ti, co neměli dobré životní podmínky a nevyrůstali v nevyhovujícím, nejak zatěžujícím prostředí. Jsou mezi nimi i úspěšní a vzdělaní lidé. A to mluvím o alkoholu, jehož závislostní potenciál je nižší, než li u pervitinu, a přesto, jak patrno ve společnosti, dost značný.
Ptáte se na pravděpodobnost debaklu u užívání pervitinu. Je rozhodně významně vysoká. Dle mého za hranicí přijatelného rizika. Je na vás, zda chcete toto riziko, že droze propadnete, podstoupit. To, že se na to ptáte, je správný signál o tom, že si nemůžete být jistý, že to dopadne bez výjimky dobře. Mimochodem, i krátkodobým užíváním si můžete přivodít nějaké například zdravotní či společenské problémy. Můžete si například rychle zničit sportovní kariéru. Pozitivní nález přítomnosti drogy v organismu nikdo kladně neohodnotí.
Já se ve své práci v terapeutické komunitě setkávám výhradně s těmi, kterým tato droga devastuje život a téměř každý, kdyby se mohl znova rozhodnout, by začít znova drogy užívat nechtěl. Čím více budete "tahat tygra za ocas", tím je větší pravděpodobnost, že vás sežere.
Přeji vám hodně správných rozhodnutí.
S pozdravem J.Chudomel