Drogově závislý kamarád
Burian
Hezký den přeji,
mám na Vás dotaz týkající se podmínek přijetí. Máme drogově závislého kamaráda, který už prakticky ohrožuje okolí, všichni ho ale máme rádi. Problém je, že na léčení nechce. Je mladý a nás to tahá ke dnu. Je možnost nějakého nařízení k tomu aby se mohl léčit. Z praxe mohu říci, že když nechce dotyčný je to špatně, ale nikdy takový nebyl, jde vidět, že chování ovlivňují drogy. Kolik takové léčení stojí pokud se bude muset hradit přímou cestou. Děkuji za odpověď Burian

Odpověděl: Tereza Mazáková
Dobrý den,
děkujeme za dotaz a důvěru, s kterou se na nás obracíte. Ptáte se na možnost více méně nedobrovolné léčby.
Bohužel Vás asi úplně nepotěším. Léčení nedobrovolné je aktuálně možné pouze tehdy, pokud daný člověk přímo, akutně ohrožuje sebe nebo své okolí - ve smyslu: každý člověk, který více užívá návykové látky sebe ohrožuje, ale zde je tím míněn např. stav, když by dotyčný vyhrožuje ublížením na zdraví sobě nebo svůmu okolí, hovořil by o sebevraždě či ji již plánoval apod. V tomto případě je možná nedobrovolná hospitalizace, ale i ta většinou trvá pouze několik dní. Jakmile se stav klienta stabilizuje, často bohužel klient zařízení opouští a nelze mu v tom zabránit.
Vždy je také možné k dotyčnému zavolat záchrannou službu, ale také v tomto případě je možný opět pouze dočasný pobyt v zařízení. Přesto, pokud budetet mít pocit, že kamarád je např. tzv mimo sebe - mimo kontakt s realitou, budete mít pocit, že je akutně ohrožen na zdraví apod., doporučuji záchranku zavolat. Nebojte se toho.
Další dotaz se týká úhrady léčby. Léčba je hrazena ze zdravotního pojištění, dokonce je hrazena i v případě, že má daný člověk na pojištění dluhy apod. Nemyslím si, že je nutné léčbu hradit přímou cestou, minimálně jsem se tímto případem ještě nesetkala. Existují k tomu nějaké důvody?
Doufám, že se kamarád pro léčbu postupem času rozhodne. Je fajn, že ve Vás má takovouto oporu. Pokud budete chtít, mohu Vám pomoc vyhledat vhodné zařízení v místě Vašeho bydliště, kam by bylo možné se případně obrátit  - kam se může obrátit kamarád, případně jeho okolí.
Pobytová léčba není jedinou možností, možná by byl kamarád ochoten navštívit poradnu či jiné zařízení.
Pokud budete chtít, můžete se na nás kdykoliv znovu obrátit.
S pozdravem a přáním hezkého dne,
Tereza Mazáková