fin. situace
M
Dobrý den, rozhodne-li se závislý člověk pro dlouhodobou léčbu v léčebně,jak má řešit svou finanční situaci (hypotéku, půjčky, poplatky za léčebnu). Pobírá nemocenské nebo sociální dávky?M

Odpověděl: Vilma Šilarová
Dobrý den,
děkuji za dotaz a důvěru. Co se týká poplatků, záleží na tom, jakou léčbu zvolíte. Poplatky za pobyt v nemocnici, tedy i v psychiatrické léčebně, kde poskytují rezidenční léčbu v délce 3 - 6 měsíců, byly zrušené. V Terapeutických komunitách (TK), kde se klienti léčí obvykle 6 - 12, měsíců jsou nároky na úhradu různé. V některých (např. TK Němčice SANANIM) přijmou klienta i zcela bez prostředků a finančně se začne podílet na chodu komunity až po vyřízení příjmů (např. z dávek pomoci v hmotné nouzi).
V případě, že je klient nastupující do léčby v zaměstnaneckém poměru, lze nastoupit do pracovní neschopnosti a pobírat nemocenské dávky. Pokud klient zaměstnaný není, je dobré zažádat o dávky ze systému pomoci v hmotné nouzi (v krajním případě lze vyřídit až po nástupu do komunity viz výše zmíněná TK Němčice).
Pokud má klient další závazky, které zmiňujete (půjčky, hypotéky), tak s těmi se po dobu léčby moc dělat nedá. Ostatně závislý člověk, který potřebuje dlouhodobou léčbu, stejně nebývá schopen pravidelně pracovat a své dluhy splácet.
Každopádně před nástupem do léčebny či TK (i v léčbě samotné) se lze poradit se sociálním pracovníkem např. v Kontaktním centru, přes které léčbu vyřizujete (nebo v TK, kde se léčíte), jak situaci řešit. Další možností jsou různé občanské a dluhové poradny, v příp. hypotéky by bylo vhodné kontaktovat banku, která ji poskytuje.
Přesněji Vám v tuto chvíli nejsem schopná odpovědět, neboť nevím, zda se ptáte obecně (např. z pozice studenta) nebo potřebujete poradit v konkrétní situaci. Proto kdyby Vám odpověď takto nestačila, potřebovala jste se na cokoliv doptat nebo měla zájem o kontakty na konkrétní služby, ještě napište.
Mějte se fajn
Vilma Šilarová