Mabron
Mmm
Dobry den, beru cca pul roku denně tablety mabron retard 150 nebo 200, posledni dobou spíše 150. Denně tak 1 nebo maximálně 1 a pul tablety. Lékař mi je nepredepisuje, jednou po extrakci zubu mi kamarad nabídl jednu tabletu, poté mi dal cele balení a uz jsem se vezl..nyní bych s tim chtel prestat na vzdy, ubiji me pocit, jak jsem na tom závislý. Nikdo to neví, proto bych s tim problémem chtel skoncit sám, tak jako jsem zacal. Muzete mi prosim poradit co a jak mam delat. Co pomáhá při abstinencich příznacích a podobně. Jen nechci jit na nejaké léčeni, k lékaři apod. Jen proste sám doma s tou závislosti skončit uz navždy. Předem moc dekuji za radu a odpoved.

Odpověděl: Jakub Chudomel
Dobrý den,
díky za dotaz.
Lék Mabron je opiát, tedy látka, na kterou může vzniknout návyk či závislost. Jak vyplývá z vašeho dotazu, domníváte se, že jste si již nějaký návyk vypěstoval..., chcete s užíváním přestat a obáváte se příznaků z vysazení, někdy nazývaných abstinenčních. A nechcete vyhledat odbornou pomoc, míníte se léčit sám. Inu, zkuste to a uvidíte. Co vám brání?
Užíváte li jednu tabletu denně 6 měsíců, neznamená to automaticky, že jste závislý. Ve vaší otázce mi chybí podstatné - již jste přestat zkoušel a z nějakého důvodu jste to nedokázal? Z Jakého? Jakých "abstinenčních příznaků" se obáváte? Nějaké míváte? Nechci vaši situaci zlehčovat, ale chcete li přestat užívat, tak prostě přestaňte. Jedno ráno si tabletu již neberte a uvidíte. Zdaleka to nemusí být tak složité či obtížné, jak si představujete. Zbytečně nepřehánějte a "nestahujte kalhoty před brodem". Možná budete mít ze začátku potíž s nespavostí. To se dá vydržet. Ideálním řešením je sport, tedy snaha unavit se v kombinaci s dostatkem nealkoholických nápojů a třeba i se saunou. Můžete se více potit, to se dá vydržet. Určitě vám nedoporučuji vytloukat klín klínem - tedy kompenzovat vysazení Mabronu alkoholem či jinými medikamenty.
Píšete li pravdu ohledně množství a frekvence užívání Mabronu, fyzické příznaky při odnětí nemusejí být nijak silné, či dokonce nesnesitelné. O to silnější však můžete mít chutě, neboli bažení k užití (tzv. craving). Bylo by dobré, kdybyste do své situace zasvětil někoho blízkého, komu věříte, aby vás mohl vyslechnout a případně podpořil. Pomohl v pevnosti rozhodnutí přestat Mabron brát.
Chcete li to zkusit sám, a já tvrdím, že to lze, tak do toho. Ale buďte k sobě poctivý a natolik opatrný, abyste, když vám to z jakéhokoli důvodu nepůjde, se potom obrátil na odborníky. To lze i anonymně a nemusí to mít podobu nějakého pobytového léčení. Když by to bylo třeba, napište a já vám nějaký kontakt doporučím.
Ve vašem rozhodnutí přestat užívat Mabron máte mou hlubokou podporu. Je dost dobře možné, že na léku nejste závislý, že přestat samovolně lze a vy to dokážete. Budu rád, když nám dáte vědět, jaké to bylo a že jste to zvládnul.
Hodně sil Jakub Chudomel