co s ním
Aktij
Dobrý den. Bratr asi poslední rok začal docela dost brát drogy a myslím že i docela velkou škálu.Od marihuany po pervitin.Ráda bych věděla jestli ho můžeme donutit jít na léčbu nebo ho prostě někde v léčebně zavřít,když je dospělí???

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás.
Je dobře, že píšete. Dle toho co uvádíte ve skryté poznámce, se zdá situace jako velmi vážná. Doporučuji obrátit se (Vy nebo maminka) na kolegyni (viz kontakt níže) a v osobním kontaktu více a podrobněji probrali, co by se případně dalo dělat a jak...
Léčba závislosti je záležitostí dobrovolnou. S nedobrovolnou hospitalizací se to má tak, že pokud je konzumující osoba je v ohrožení zdraví či života nebo ohrožuje okolí, může se zavolat záchranný systém. Tato osoba je pak převezena na psychiatrii, kde trvá pobyt tak dlouho, dokud akutní stav neodezní. Nejedná se tedy o klasickou léčbu závislosti - s tou by musel dotyčný souhlasit. V případě, že lékaři usoudí závažnost a stav se hospitalizovaného nelepší, mohou lékaři požádat soud o prodloužení hospitalizace. V těchto případech se však téměř vždy jedná o situace, kdy je s diagnózou závislosti přítomna ještě další závažná psychiatrická diagnóza. Další možnost jsou tvz. ,,ochranné léčby", které bývají nařízené soudem v rámci rozsudku v trestním řízení. To jsou, ale případy, kdy závislá osoba opakovaně v souvislosti se svou závislostí páchá trestnou činnost. Po té soud může nařídit (ale není to pravidlo) ochranné léčení.
Chápu, že je to pro Vás, potažmo celou rodinu náročné, sama uvádíte, že raději odcházíte bydlet jinam. Všichni asi vidíte, že bratr potřebuje pomoci, ale on své problémy nevnímá jako problémy. Možnosti nedobrovolné léčby jsou dosti omezené a to především z toho důvodu, že pokud dotyčná závislá osoba se sama léčit nechce, málo kdy to splní účel a vede k trvalé abstinenci. Léčba závislosti je založena především na motivaci, spolupráci a ochotě měnit své zažité vzorce chování. Proto je dobrovolný vstup nezbytný. Nejlepším řešením by bylo, kdyby bratr došel k tomu, že se léčit chce. Motivace nemotivované osoby není úplně jednoduchá a většinou je to tak trochu běh na dlouhou trať. Jak jsem již zmiňovala výše, domnívám se, že by bylo rozumné, abyste se s maminkou spojily s odbornou pomocí, využívaly průběžně poradenství, které je určeno rodinným příslušníkům a měly tak možnost konzultovat nově vzniklé situace. To, že dnes není bratr motivován, neznamená, že nebude nikdy. Život s drogou, potažmo závislostí, zase až tak ideální není a mnozí v průběhu svého užívání přijdou na to, že je tento život dosti omezuje. Mnohým se podařilo své životy postupně změnit.
Netuším, kde žijete, ale pokud je pro Vás dostupná Praha, můžete se obrátit na naši specializovanou Poradnu pro rodiče a na kolegyni, která má s prací s blízkými osobami uživatelů nelegálních drog letité zkušenosti.
Poradna pro rodiče, partnery a osoby blízké, o.s. SANANIM
(poradna se nachází v prostorách kavárny Café Therapy)
Školská 30
Praha 1
mapa
Tel:  284 824 234, 739 268 527
Email:        rodice@sananim.cz
Kontaktní osoba: Mgr. Štěpánka Čtrnáctá
Provozní doba: PO až PÁ 9:00 - 19:00 (nutno objednání předem)
Veškeré služby poskytuje poradna bezplatně, více informací k nahlédnutí zde:
http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
Zde základní obecné informace pro rodiče a další blízké osoby:
http://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke/pro-rodice-a-blizke-uvod.html
Pokud žijete někde jinde, napište buď znovu (a uveďte, jaká města máte dostupná) nebo se můžete sami podívat do databáze zde: www.drogy-ingo-cz = v rubrice Mapa pomoci - zadat kraj/město/druh služby (v tomto případě Kontaktní centrum).
Zatím se mějte hezky, pokud něco nebude jasné, klidně zase napište. Přeji, aby se vše začalo ubírat lepším směrem, ku prospěchu všem zúčastněným.
S pozdravem MK