Co dělat
myška
Dobrý den, mám bratra, je plnoletý, což komplikuje situaci. Nedávno jsem zjistila, že kromě téměř každodenního užívání marihuany začal experimentovat s pervitinem, kokainem, LSD, MDMA i léčivy jako je xanax či zoloft. Jsem z toho velmi špatná, hlavně proto, že vím, co všechno drogy mohou způsobit, jsem studentkou zdravotnického oboru. Vím, že ho sama nedokážu přimět, aby přestal, zároveň ale chci udělat maximum, abych mu pomohla. Je mi jasné, že rozhodnutí o užívání těchto látek je na něm, ale nedá se přeci jen něco dělat?
Je uživatel s profilem mého bratra adept na léčení?
Děkuji.

Odpověděl: Tereza Mazáková
Dobrý den,
děkujeme za dotaz. Chápu, že máte o bratra strach a chcete mu pomoci. Zároveň, jak sama píšete, si uvědomujete, že je to zejména na něm, zda bude v užívání/experimentování pokračovat.
V závěru se ptáte na to, zda je bratr "adept na léčení". Takto predikovat se úplně neodvážím. Na základě popisu se pravděpodobně stále jedná o asi intenzivnější experimentování (až na THC). Otázkou je, jakým směrem se to bude dále vyvíjet. Určitě se tedy z tohotho hlediska jedná o kritické období. Mnozí v tomto období přestanou - jinak řečeno jim "stačí" zkušenost experimentování, u některých se přechází do stabilnějšího užívání.
Jak pomoci tomu, aby se situace minimálně nezhoršovala? Můžete si s bratrem zkusit otevřeně pohovořit - sdělit mu, že o něho máte strach, popsat mu, jakých změn jste si u něho všimla, nabídnout mu případně pomocnou ruku. Obávám se, že z pozice sestry moc jiného dělat nemůžete.
Otázkou je, jak jsou v životě bratra stále aktivní Vaši rodiče - ti by zajisté mohli mít více pravomocí, nevím však, do jaké míry jsou s bratrem stále v kontaktu, případně, jak se v životě bratra angažují. Pokud například bratra stále určitým způsobem podporují (finačně atd.), mohli by  do situace vstoupit. Otázkou tedy je, zda by nepomohlo rodiče o situaci informovat.
Pokud budete chtít, mohu Vám vyhledat kontakty, kam byste se Vy sama, případně celá rodina mohli obrátit v případě, že by se problém otevřel a chtěli byste ho společně řešit. V Praze, kterou v poznámce uvádíte, existují pracoviště, která se zaměřují na rodiny a blízké uživatelů drog. Tam by Vám poskytli potřebné informace, podporu, doporučili, čeho se v kontaktu s bratrem vyvarovat, a jak ho případně motivovat k tomu, aby situaci řešil.
Pokud bude potřeba, ráda Vám také poskytnu kontakty na pracoviště, kam se může obrátit bratr sám.
Je dobré si opravdu neustále připomínat, že je to zejména na něm...
Pokud budete chtít, můžete se na nás kdykoliv v budoucnu obrátit.
Doufám, že se situace bude vyvíjet pozitivním směrem. Přeji každopádně, ať to dobře dopadne!
S pozdravem a přáním hezkého dne,
Tereza Mazáková