marihuana
Anna
Dobrý den,
asi před 6 týdny jsem byla na oslavě narozenin kamaráda, součástí oslavy bylo i pohoštění, ale co nikdo netušil bylo, že na stole byly koláčky v nichž byla marihuana. Dozvěděla jsem se to až po té, co mě začali strašné \"stavy\". Nikdy jsem marihuanu neměla a ani jiné drogy. Vzala jsem si toho asi moc. Protože 5 hodin jsem měla strašné \"psycho\" v hlavě, nevěděla jsem co dělám, špatné vnímání, mozek mi nemyslel, tělo dělalo něco jiného, bušení srdce, nedokázala jsem být sama v místnosti, úzkost, beznaděj, celou noc jsem nespala. Prostě samé negativní stavy. Hned druhý den odpoledne jsem se z toho vyspala, ale dnes ráno se mi stalo jako by něco podobného, ale už né v takové velké formě jako tehdy. Začala jsem mít opět zmatek v hlavě, nesnesla jsem být sama doma a musela jsem mezi lidi a procházet se venku, pomalu jsem vnímala, chtěla jsem něco dělat a pak jsem si to rozmyslela a jako by tlak v hlavě. Je možné, že by to bylo způsobeno nějakým dostáváním posledních zbytků thc z těla? nebo je možné, že jsem si tento stav jen sama vsugerovala nepříjemnou vzpomínkou? Děkuji moc za Vaši odpověď

Odpověděl: Tereza Mazáková
Dobrý den,
děkujeme za dotaz a důvěru, s kterou se na nás obracíte. Mrzí mě, že jste se bez vlastního zapřičinění dostala do tak nepříjemné situace. Bohužel, někdy může mít THC takové účinky, které v dotazu popisujete.
Ptáte se, zda to, co se Vám přihodilo včera může být důsledkem "dozvuku" THC v těle nebo zda se jedná spíše o stav vyvolaný na základě vzpomínky.
Vzhledem k tomu, že jste se setkala s THC pouze jednou a vzhledem k tomu, jak dlouho THC při jednorázové konzumaci v těle zůstává, bych se přikláněla spíš k druhé variantě - tedy k tomu, že stav byl vyvolán na základě nepříjemné vzpomínky, strachu, který sebou tato vzpomínka nese. Specifickým rizikem intoxikace halucinogenními drogami totiž bývá tzv. flashback. Jedná se o návrat stavu prožitého při intoxikaci s určitým časovým odstupem (i několika měsíců). Flashbacky bývají často krátkodobé, několikaminutové či vteřinové, průběh však může být co do délky a intenzity shodný s intoxikací. Stav může vzniknout zdánlivě bez příčiny, pravděpodobně se jedná o reakci na vyvolávající podnět (např. podobná situace, ve které docházelo k intoxikaci).
Ono, ať už to bylo vyvoláno čímkoliv, je dobré si připomínat, že se jednalo opravdu o jednorázový stav vyvolaný konzumací THC, který by se Vám v budoucnu neměl opakovat - pravděpodobnost opakování se situace v budoucnu s odstupem od daného večera neustále klesá. Obyčejně se v souvislosti s marihuanou jedná o situace dočasné, které spontánně odezní. I když je tu samozřejmě i riziko přetrvávajících potíží -
pokud by se stav přece jenom v budoucnu opakoval, doporučovala bych navštívit např. psychologa/psychiatra, ale takto bych nerada předbíhala...věřím, že to nebude nutné.
Co bych také zdůraznila, že chování kamaráda, který bez vědomí hostů nabízí pečivo s obsahem marihuany, je možno posuzovat i jako trestný čin dle § 283
Nedovolená výroba a jiné nakládání s omamnými a psychotropními látkami a s jedy. Kromě toho, že je to samozřejmě vůči nic netušícím hostům velmi nefér a nikdy si nemůže být dotyčný jistý, jestli tím někomu nepřivodí i přetrvávající potíže psychického rázu...
Úplně na závěr - vzhledem k tomu, že Vám THC evidentně nesedí, nedoporučovala bych konzumovat ani v budoucnu. A se zvýšenou opatrností bych přistupovala také k jiným psychoaktivním látkám.
Pokud budetet chtít, můžete se na nás kdykoliv v budoucnu opět obrátit.
S pozdravem a přáním hezkého dne,
Tereza Mazáková