Jaká léčba je pro mě vhodná?
Makule
Dobrý den,
Už 14 let beru opiáty (je mi 30). První abstinenční syndrom jsem měl před 7-mi lety a od té doby se považuji za fyzicky závislého. Většinu času jsem užíval odvar z makoviny. Snažil jsem se stanovit, jakou dávku opiátů (kombinace kodeinu a morfinu v makovině) beru a dospěl jsem k cca 40 mg morfinu + 200 mg kodeinu denně - odhaduji to i podle toho, že když někde seženu čístý kodein, tak jednorázovou dávku 200 mg cítím spíš slabě a 400 mg/den je dávka co mi umožní \"pouze\" fungovat. Za těch 7 let jsem absolvoval řadu absťáků, postupně jsem se naučil předcházet náhlému nedostatku, který by mě vyřadil ze života. Při nejhorším mi absťák zastaví cca 14-20 mg loperamidu, přičemž denně pak vezmu 40 mg loperamidu. Zkoušel jsem i heroin a hydromorfon, ale nelíbilo se mi to... Heroin trval krátce a hydromorfon mi přišel nevýrazný. Zkusil jsem ještě tramadol a dihydrokodein, ale nesedělo mi to tím, jak rychle to odezní. Beru \"jen\" ten odvar, kdy si první výluh ze 20 makovic dám cca ve 14h, druhý cca ve 20 a do absťáku se nedostanu při tomto schématu při konst. dávce vlastně nikdy. Mám dobrou práci, přitelkyni co (zřejmě) nic netuší, ale už mě to unavuje, to neustále plánování, shánění, skrývání a lhaní. Nejhorší jsou dovolené, protože za hranice si makovinu vzít nemůžu. Seženu si kodein, který už ale zařídí (v max. jednorázové dávce 200 mg) jen to, že mi není zle. Myslíte, že bych mohl ještě úspěšně zkusit vysadit naráz nebo už beru moc velkou dávku a měl bych po tak dlouhé závislosti uvažovat o substituci nebo hospitalizaci? Už to otroctví nenávidím, ale bez odvaru už prostě neumím žít. Na druhou stranu vím, že když si vezmu loperamid, který odstraní fyzické abstinenční příznaky a nedám si nic jiného, necítím se v depresi ani nemám pocit, že to nevydržím, život mi ale potom připadá nudný, já si připadám nudný, nekomunikativní, nemám v práci nápady a nejsem v jednání tak suverénní. Prosím o radu, kde vůbec začít. Za praktickým lékařem se bojím, jsem z malého města a vím, že by se to dostalo ven. Je vůbec možné svého lékaře z takové léčby vynechat? Moc Vám děkuji za radu a pomoc! Je skvělé, co pro lidi děláte.

Odpověděl: Tereza Mazáková
Dobrý den,
děkujeme za dotaz a důvěru, s kterou se na nás obracíte a také za ocenění naší práce.
Je fajn, že se zamýšlíte nad změnou v užívání opiátů a ptáte, co lze ve Vaší situaci dělat, konkrétně se dotazujete také na substituci.
Zajisté je možné vysadit makovinu tzv. ze dne na den, což už jste, jak sám píšete, také několikrát vyzkoušel, stejně tak to platí pro jakékoliv opiátové preparáty. Abstinenční příznaky mohou být náročné, s čímž už také máte své zkušenosti, u různých preparátů různě dlouhé, ale během několika dnů, max. týdnů odeznívají.
Pokud však máte pocit, že abstinovat po tolika letech jednoduše nezvládnete, případně z jakéhokoliv důvodu nechcete, je zde varianta substituce. V Česku se nabízí zejména substituce metadonem nebo buprenorfinem (Subutex, Suboxone aj. preparáty). U metadonové substituce bývá čestý denní výdej praparátu, což je náročné pro lidi, kteří např. pracují apod. Metadon je z těch silnějších opiátů, nejsem si jistá, zda by to pro Vás byla ta správná volba. Na metadonu lidé často setrvávají dlouhodobě, často bez záměru o jeho vysazení v budoucnu, poté, což již selhalo mnoho pokusů o abstinenci.
Další variantou je dnes poměrně rozšířená substituce buprenorfinem, více se dočtete např. na tomto odkaze: http://www.substitucni-lecba.cz/produktove-informace
Zde vidím zejména to úskalí, že na buprenorfinu většinou mají uživatelé setrvávat mnohem déle než měli původně v záměru a za druhé úskalí považuji poměrně dlouho trvající abstinenční příznaky po vysazení buprenorfinového preparátu, což řada klientů poměrně obtížně snáší a často se jim proto úplné vyabstinování nedaří a na substituci setrvávají roky. Závislost na daném preparátu je tedy neméně silná než na jiných nelegálních opiátech.
Přístupy odborníků k Vaší situaci by se pravděpodobně lišily. Vzhldem k dlouhodobosti užívání jste na jednu stranu rozhodně k substituci tzv. indikován (substituci by tedy šlo ve Vašem případě považovat za vhodnou), na druhou stranu, já jsem zastáncem toho stanoviska, že substituce by měla být řešením, které přichází až po několika vážně míněných pokusech o abstinenci, což nevím, zda je Váš případ. Nevím, zda jste např. někdy zkoušel pobytovou léčbu? Zda jste někdy zkoušel svou situaci řešit s odborníkem - psychologem, psychoterapeutem apod (sám píšete o psychických obtížích v případě, když makovinu nebere - tyto psychické problémy lze často řešit). Já bych se přimlouvala spíše za tyto varianty a až v případě, že by ony selhaly, bych se vydala cestou substituce.
Doporučila bych tedy vyhledat zařízení, kde se můžete zkusit o celé situaci, v klidu s někým pobavit. Věřím, že osobní kontakt Vám o něco usnadní rozhodování, že Vás v zařízení nasměrují na tu nejlepší cestu.
Poblíž Vašeho města bych Vám mohla doporučit toto zařízení:
http://www.podaneruce.cz/programy-a-pece/
zde je přímo kontakt na substituční centrum, kde se můžete vyptat na podrobnosti substitučního programu:
http://socialnipece.brno.cz/skupina/osoby-v-socialni-krizi/katalog/227/denni-psychoterapeuticke-sanatorium-elysium-/
Ptáte se také, zda lze "obejít" praktika. Neziskové organizace jsou vázány mlčenlivostí, praktické lékaře neinformují. Pokud navštívíte zdravotnické zařízení, doporučuji neudávat jméno praktického lékaře a nikdo po něm velmi pravděpodobně pátrat nebude....
Doufám, že se Vám bude postupně dařit opiáty z vašeho života odstraňovat.
Přeji hodně úspěchů a pěkný zbytek dne.
Pokud budete chtít, můžete se na nás kdykoliv znovu obrátit.
S pozdravem,
Tereza Mazáková