prosim o rychlou odpoved
Misa
Dobrý den ,mám kamaráda a ten bere cca 3mesíce heroin chtel by s tim zkoncit dokud ma jeste moznost i kdyz abstaky uz ma ... je mozne se lecit bez uzavreni do lecebny? myslim jako navstevovat psichiatra takzvane ambulantne dostavat nejake leky a postupne snizovat davku az se z toho nakonec dostane? dekuji odpoved prosim na E-mail mockrat dekuji

Odpověděl: Tereza Mazáková
Dobrý den Míšo,
děkujeme za dotaz, doufám, že se k odpovědi dostanete i přesto, že Vám ji bohužel nemohu zaslat na mail.
Je od Vás pěkné, že se snažíte kamarádovi pomoci, je fajn, že ve Vás má oporu. Na druhou stranu, každá pomoc by měla mít své hranice a pokud se kamarád nebude o abstinenci sám aktivně snažit, je dobré si připustit, že víc pro něho dělat nemůžete.
Váš kamarád rozhodně může heroin vysadit i bez toho, aniž by absolvoval pobytovou léčbu. Čím dříve se o to pokusím, tím je větší šance na úspěch.
Je však nutné konstatovat, že se jedná o poměrně náročnou záležitost, která vyžaduje velké odhodlání a mnoho změn v životím stylu (změna kamarádů, přestat užívat nejlépe veškeré návykové látky včetně alkoholu, pravidelný režim, pracovní režim, nalezení jiných koníčků atd.).
Hlavní však je velmá míra motivace a odhodlání.
Kamarád se může také přijít poradit do nějakého zařízení, kde mu s celou situací pomohou. To bych mu vřele doporučovala. Vždy je lepší mít podporu v podobě odborníků a nebýt na celou věc sám.  Nejlepší by bylo obrátit se na některé z kontaktních center pro uživatele drog, kam může přijít kdykoliv v otevírací době, bezplatně a anonymně. Případně může přijít po předchozím telefonickém objednání na domluvenou konzultaci. Konzultace k ničemu nezavazuje, může přijít a posléze svobodně odejít - nebudou ho nikam zavírat ani ho nutit do absolvování léčby, toho se nemusí obávat. Je také možné postupné snižování, ale to by Vám již poradili na daném pracovišti nebo by Vás odkázali na zdravotnické zařízení, které se zabývá ambulantní detoxifikací či substitucí - bylo by totiž nejlepší konzultovat to s lékařem.
Pokud chcete, ráda Vám pomohu vyhledat vhodné zařízení v místě Vašeho bydliště, kam by se kamarád mohl obrátit.
Doufám, že se situace bude vyvíjet pozitivním směrem. Pokud budete chtít, můžete se na nás kdykoliv znovu obrátit.
S pozdravem a přáním hezkého dne,
Tereza Mazáková