fetující matka
Jitka
Dobrý den,píšu Vám,protože nevím na koho se obrátit a jak postupovat.Jedná se o moji čtyřletou vnučku,jejíž otec(můj syn)bydlí u mně.Když je ditě u nás,je hrozně štastné.Ale syn tvrdí,že matka bere drogy a krade,což můžu potvrdit i já.Chtěla bych to nějak dát do pořádku,aby vnučka neviděla věčně sjetou matku,ale nevím jak.Píši i za syna,který se za ni už stydí.Malá byla soudně určena jí(matce) a syn posílá výživné.Každý druhý týden je malá u nás.Děkuji za odpověď.

Odpověděl: Tereza Mazáková
Dobrý den,
děkujeme za dotaz. Je fajn, že se takto zajímáte o svou vnučku a snažíte se, aby žila ve vhodném prostředí. Chápu, že se jedná o poměrně komplikovanou  a nemilou situaci, ale i tak bych zvolila poměrně standardní postup.
Doporučila bych tedy nejprve kontaktovat OSPOD (Odbor sociálně právní ochrany dětí) a příslušné sociální pracovnice v místě vyšeho bydliště (je možné, že již matka pod dohledem sociálních pracovnic nyní je).
Na základě daného podnětu bude prošetřeno, jak se vnučce v péči matky daří, zde není zanedbávána, či zda v její péči nějak nestrádá.
Na základě daného šetření (případně i bez tohoto šetření) bych pak doporučila, v případě, že budete chtít, zažádat o změnu v oblasti péče o díte. Tento krok však již musí probíhat soudní cestou. Je také na Vás, zda jste např. ochotni požadovat svěření vnučky do péče otce, případně do péče Vás prarodičů.
Ideální by bylo si o celé situaci zkusit s matkou pohovořit a zkusit se domluvit na nějakém řešení, ovšem nevím, zda je to pro Vás možná cesta - pokud je matka ochotna s Vámi komunikovat.
Pokud je opravdu závislá na návykových látkách, možná by sama změnu v oblasti péče o dceru uvítala. Některé uživatelky návykových látek se také bojí vyhĺedat léčení, protože se bojí, že by mohly o dítě přijít, případně se bojím, že by v době léčby neměl kdo o dítě pěčovat a tak se situaci dále komplikuje. Také o tom by bylo fajn si s matkou dítěte promluvit, ale je otázkou, do jaké míry aktuální vztahy komunikaci umožňují.
Je také otázkou, jak si myslíte, že se vnučka v péči matky cítí, do jaké míry strádá apod. tento fakt bude také ovlivňovat akutnost celého řešení situace.
Každopádně, pokud máte obavy, opravdu doporučuji kontaktovat dané sociální pracovnice, případně zažádat o změnu v oblasti péče o vnučku.
Doufám, že se situace u Vás v rodině bude vyvíjet pozitivním směrem.
Pokud chcete, můžete se na nás kdykoliv v budoucnu znovu obrátit.
S pozdravem a přáním pokud možno klidného dne,
Tereza M.