Mám zvolit alkohol nebo marihuanu?
aneta16
Dobrý den,
v pátek jdeme s přáteli slavit narozeniny.
Jelikož se chci vyhnout kombinování marihuany s alkoholem, chci se zeptat, jaká varianta je výhodnější.
Za celý rok jsem měla marihuanu nanejvýš 10x, z toho o prázdninách asi 8x, většinou jednou týdně. Teď jsem 21 dní bez marihuany a přes měsíc bez alkoholu.
A nevím, co mám zvolit...
Slyšela jsem, že alkohol je daleko toxičtější než marihuana a zabíjí neurony. Na druhou stranu marihuana negativně ovlivňuje paměť.
Je teď školní rok a takovým akcím se chci spíš vyhýbat, ale když jde o narozeniny... nechci se aspoň tak zdevastovat.
Co je tedy výhodnější?
Děkuji za zodpovězení dotazu.
Aneta(16).

Odpověděl: Tereza Mazáková
Dobrý den Aneto,
děkujeme za dotaz. Musím říct, že mi přijde strašně fajn, že se takto zamýšlíte nad negativy plynoucí z konzumace jednotlivých návykových látek. Vaše otázka je určitě zajímavá, ale obávám se, že jednoduchá odpověď na ni neexistuje.
Ptáte se, co je víc škodlivé. Zajisté, alkohol i THC zatěžují tělo různě. U marihuany je například škodlivější forma - čili kouření, které může tělo výrazně poškodit, alkohol je zase rizikovější např. z hlediska jednorázových excesů, které se mohou stát i na základě jednorázové konzumace - úrazy, odbržděné sexuální chování atd.
Nejhorší je určitě konzumace obého v dospívání - tedy marihuany i alkoholu, čím větší množství, tím větší poškození u dospívajícího organismu hrozí. Bohužel, v Česku je obecně tento fakt podceňován.
Mohla by Vás zajímat např. tato prezentace:
http://starawww.drogovaporadna.cz/drogyamozek.html
Ptáte se na možnost fyzického poškození. U člověka, který má od narození např. špatná játra, může být konzumace alkoholu i v menší míře velmi riziková a ohrožující. Ale většina lidí neví, jaké jsou jejich predispozice. Naopak člověk, jehož psychika není úplně stabilní, má sklon k úzkostem, případně má nějaké psychiatrické onemocnění v rodině apod. - tak tomu bych zase rozhodně v žádném případě nedoporučovala kouřit marihuanu, která může psychiku dále destabilizovat (tím nechci říct, že bych mu doporučila začít pít alkohol, ale věřím, že chápete, co tím chci říct).
Obecně, pokud 16tka, co máte v podpisu, odkazuje k Vašemu věku, tak v tomto věku bych radila vyvarovat se oběma látkám. Dospívající tělo je mnohem více náchylné k všemožným "nepatřičnostem" než tělo dospělé, hrozí také rychlejší vznik závislosti atd. Nehledě na to, že to ani zákon nedovoluje, leč chápu, že realita je poněkud jiná...
Na druhou stranu musím říct, že oceňuji Váš postoj a chápu, že člověka, který nekonzumuje vůbec nic se může v určitém věku ocitat tzv. na okraji kolektivu a to se nikomu nechce...člověk možná nechce takto "vybočovat".
Pokud tedy něco konzumovat, doporučuji velmi malé množství, pozvolna a opatrně. Například konzumace marihuany jednou za týden už je dle mého názoru poměrně častá a riziková - to bych určitě zkoušela omezit. Pokud alkohol, tak věřím, že člověk může "usrkávat" jednu, dvě skleničky po celý věčer, nemusí se opíjet, pít tvrdý alkohol atd. - že i zde se dá konzumovat opatrně.
Věřím, že Vám návykové látky v budoucnu nebudou způsobovat žádné problémy. Doufám také, že se nebudete pohybovat mezi lidmi, kde je tlak na konzumaci návykových látek natolik velký, že jej nelze ustát či odmítnout.
Přeji pěkný zbytek dne a vydařenou oslavu narozenin. Pokud budetet chtít, můžete se na nás kdykoliv v budoucnu obrátit, ráda o Vás zase uslyším.
S pozdravem a přáním hezkého dne,
Tereza M.