odběr krve
sluníčko
Dobrý den,
potřebovali by jsme poradit, jak má zaměstnavatel postupovat vůči pracovníkovi, který bere nějakou látku. Jednou jsme udělali test na drogy, bohužel byl negativní. Je možné tohoto pracovníka poslat na odběr krve? Nevíme, jak postupovat, aby jsme neporušili nějakým způsobem Zákoník práce.

Odpověděl: Tereza Mazáková
Dobrý den,
děkujeme za dotaz. Podle zákoníku práce má zaměstnavatel právo chtít po zaměstnanci podrobit se testům na přítomnost návykových látek v těle. Dechové zkoušky, případně testování z moči je možné provést přímo na pracovišti.
Odběr krve má zaměstnavatel také právo vyžadovat, ale už jej nemůže sám provést. Může tedy vyžadovat návštěvu lékaře, který daný odběr provede. Návštěva posudkového lékaře tak může být dobrou příležitostí k vykonání odběru krve.
Otázkou také je, jakou návykovou látku daný člověk užívá. Detekce návykových látek je možná v tomto časovém horizontu:
THC - detekce z moči 1 - 30 dní, výjimečně déle, v závislosti na intenzitě předchozího užívání, při občasném užívání se testy negativizují cca do 14 dní - detekce z krve do 14 dní, při občasném užívání se testy negativizují cca do 10 dní - detekce ze slin. Pervitin - detekce z moči 3 - 21 dní, v závislosti na intenzitě předchozího užívání, při občasném užívání se testy negativizují cca do týdne - detekce z krve 1 - 3 dny.  Extáze - detekce z moči max 14 dní, při občasném užívání se testy negativizují cca do týdne - detekce z krve 1 - 3 dny. Kokain - detekce z moči do 12 - 24 h - detekce z krve do 24 h. Heroin - detekce z moči 2 - 3 dny detekce z krve 1 - 2 dny
Zde přeposílám také podrobnější citaci z právní poradny (Právní poradna A. N. O., http://poradna.asociace.org/, kde se věnují drogové problematice z právního hlediska):
"Uvede-li zaměstnanec vážné důvody, které mu brání podrobit se dechové zkoušce, mázaměstnavatel právo požadovat, aby se podrobil lékařskému vyšetření ke zjištění, zda není pod vlivem alkoholu
Vyšetření krve nebo moči nemůže provádět zaměstnavatel sám
Pokud zaměstnanci brání vážné důvody v dechové zkoušce a odmítne rovněž lékařské vyšetření krve nebo moči, nemůže ho zaměstnavatel nějakým způsobem postihnout, protože nebylo prokázáno porušení
Současně se zde ale uplatňuje zákon č. 379/2005 Sb., říká: "Odmítne-li se osoba uvedená v odstavcích 1 a 2 vyšetření podle odstavce 4 podrobit, hledí se na ni, jako by byla pod vlivem alkoholu nebo jiné návykové látky." Věc by tedy v případě sporu musela být zřejmě finálně řešena u soudu."
Doufám, že Vám daný zaměstnanec nezpůsobí na pracovišti žádné větší problémy. Pokud by se problém stupňoval, zaměstanec by odmítal podvolit se testům apod. Doporučila bych v tom případě obrátit se přímo na právní poradnu.
Přeji pokud možno hezký zbytek dne.
S pozdravem,
Tereza Mazáková