paranoia
Mrkev
Dobrý den, už jednou jsem psala dotaz (610631), moc hezky jste mi odpověděli, tímto děkuji. Chvíli po tom to bylo dobré, všechno se urovnalo a vypadalo to, že si dlouho nevzpomněl. Nicméně se chuť zase vrátila. Překvapuje mě, že si dává poslední dobou hlavně v období, kdy je nám moc dobře, nehádáme se a naopak je všechno v nejlepším pořádku. Nejde ani tak o samotné braní, jako o to, co se děje po tom. Bohužel se přihodilo, že se mu to pomotalo v hlavě. Příjde mi vždycky hrozně paranoidní, myslí si, že písnička na přání, kterou poslala nějaká Markéta nějakýmu Petrovi se slovy, že jsou spolu i když nemůžou, je určitě odemně, zahejbám mu za zády a podvádím ho. A pak to začne - jakto že sou žiletky na jiným místě, jaktože zvedám telefony až po minutě, určitě mám někde něco schovanýho a tak prohledává celej byt, skříň za sříní a na otázku co hledá, odpovídá že přeci určitě vím a ať mu řeknu co sem tam schovala. Když mu normálně a v klidu vysvětluju, že je to jenom stíha v jeho hlavě a podávám přesvědčivý argumenty na svojí obranu, chvíli vypadá že to chápe a že sám neví, co má dělat se svou hlavou. A pak se znovu zeptá - a co předemnou tajíš? Výraz mučedníka a zase tápe. Nejdřív sem byla naštvaná, kvůli tomu že nevěří mě jako svojí přítelkyni, teď už se ale obávám, že to má úzkou spojitost s drogama a že to není jen tak. Chtěla bych mu nějak pomoct, sám mě prosil, abychom zašli k odborníkovi, že to nezvládá a bojí se. Proto prosím o radu, poraďte mi prosím kontakt na dobrého terapeuta, u kterého by mohl být nezávazně a rovnou by ho nezavřel do klece. Jen tak si s někým promluvit a jít domů. Jinak žije úplně normální život, do doby, než bere víc jak jeden den. Díky za radu a vyslechnutí.

Odpověděl: Jakub Chudomel
Dobrý den,
díky za další dotaz.
Popisujete charakteristické chování uživatele pervitinu při tzv. toxické psychoze. Jde o neklamný znak toho, že váš přítel již zašel s užíváním drog tak daleko, že mu to mnohem více bere, nežli něco přináší. Jak je patrné z vaší předchozí otázky, není to žádný začátečník, ale zkušený a dlouhodobý uživatel. je opravdu čas, aby své užívání a jeho negativní dopady začal řešit s odborníky. Nechci vás strašit, ale podobná psychoza může mít ještě dramatičtější průběh, kdy uživatel může být ohrožením sama sobě či někomu dalšímu.
V průběhu takovéto psychozy nefungují logické argumenty, nelze druhého přesvědčit o tom, že podléhá bludům a halucinacím. Často podobné přesvědčování vede naopak k upevnění paranoidního podezírání a k hledání dalších skrytých obsahů. Je otázkou času, kdy se váš přítel může v tomto stavu cítit ohrožený - a může se začít chovat nevypočitatelně. Agresivně.
Rád vám pošlu nějaké kontakty, ale musíte napsat, odkud jste. To z vašeho dotazu nevyplývá. Určitě můžete problémy prodiskutovat nezávazně, například i anonymně, ale nečekejte jednoduché řešení. Tím je abstinence a změna životního stylu. K tomu slouží nějaký typ pobytové léčby - buď v léčebně, nebo nejlépe v terapeutické komunitě. To ale trochu předbíhám.
Snažíte se o „záchranu" přítele a vašeho vzájemného vztahu. To však bez aktivní účasti vašeho přítele nepůjde. Brzy může nastat takový vývoj situace, kdy byste měla myslet především na sebe. Tím, že se obětujete, přítele nezachráníte a sebe můžete poškodit.
Na váš email vám odesílám i názor na poznámku ve skryté části dotazu. Nicméně prosím, zkusme se příště vyhnout takovéto komunikaci, kontaktujte nás opět přes tuto poradnu.
Určitě napište, z jakého regionu jste, abych vám mohl poslat kontakty. Také se můžete kdykoliv obrátit s dalšími dotazy, případně budeme rádi, když nám dáte vědět, jak se vaše situace vyvíjí.
J.Chudomel