bezmoc
marka
Dobrý den, prosím o radu.
Mám dceru je jí 25 let,žije 5 let s přítelem a sami mají 4letou krásnou dcerku,2 roky po jejím narození bydleli s námi v domku a všechno bylo ok.Jakmile se odstěhovali začalo peklo,přítel přestal pracovat kradl dostal podmínku.Již po třetí je vyhodili z podnájmu,nepracují,neplatili všude po sobě zanechali šílený nepořádek( to je velice slušně řečeno) poslední podnájem měli v takové chatě v lese,kde se pohybovala sama divná idividua.Jsou zanedbaní,špinaví,nedbají o sebe,s dcerou se vůbec nedá normálně mluvit,prodali co mohli aby měli nějaké peníze.Vozila jsem jim jídlo,s manželem nakupovala vnučce co potřebovala,platili jsme školku do které ji ani nezavedli,\"půjčovali\" peníze a pořád doufali,že se něco pohne k lepšímu.Pořád jen lžou,vymýšlí si,zapírají se,mladý neplatí šílené dluhy přestal chodit ke kurátorovi.Chovají se strašně divně,buť vůbec nespí nebo zase prospí strašně dlouhou dobu,dcera je tak hubená že jí trčí jenom kosti,je agresivní nedá se jí nic říct melou pořád jen své nesmyslné názory,každý je podle nich blbec,dcera má navíc po těle takové zvláštní hnisavé boláky.Mám pocit jako by brali nějakou drogu,ještě jsem se doslechla že jejich soused vařil doma pervitin.Mám strašný strach o vnučku!!! Co mám dělat,už jsme se jim tolik ve všem napomáhali a neslyšeli ani dík,všechny jen obviňují ze všeho.Chci pomoct dceři a vnučce ale nevím už jak.Poradí mi někdo co bych mohla nebo měla udělat,když oni si nedají říct? Děkuji moc.

Odpověděl: Tereza Mazáková
Dobrý den,
děkujeme za dotaz. Chápu, že se nacházíte ve velmi nepříjemné situaci, že máte o dceru strach a že už nevíte, jakou cestu pomoci po všech těch peripetiích zvolit.
Bohužel, musím Vám potvrdit, že z toho, co popisujete, je velmi pravděpodobné, že dcera užívá návykové látky, pravděpodobně také její partner. Většinou se takovýchto soudů na dálku snažím vyvarovat, ale z hlediska toho, jak situaci popisujete, by mě velmi překvapilo, kdyby se o návykové látky nejednalo.
V aktuální situaci bych  Vám doporučovala vyhledat určitý druh podpory, pracoviště,  které je věnováno právě rodičům dětí, které návykové látky užívají. Pokud chcete, ráda Vám vyhledám příslušné kontakty v místě Vašeho bydliště. Na pracovišti Vám pomohou se v celé problematice zorientovat, mohou Vás také provázet v celé situaci, poradit, jak s dcerou komunikovat atd,
Doporučovala bych, aby základem komunikace s dcerou, bylo za aktuálních podmínek vyjasňování si pravidel případné podpory. Jakákoliv podpora z Vaší strany by měla být podmíněna snahou dcery o změnu situace, bez tohoto příslibu (který je nutno kontrolovat), bych dceru podporovat přestala. Rozhodně nedoporučuji podporu formou financí, bohužel, tím pouze přispíváte na další konzumaci návykových látek.
Bylo by fajn, abyste si dopředu promyslela, jak se zachovat v případě, že se dcera nebude chtít spolupracovat.
Rozhodně bych doporučovala nastavovat pouze takové podmínky, které jste zcela důsledně také schopna dodržet - nemá smysl vyhrožovat něčím, co byste v případě nutnosti nebyla schopna následně dodržovat. Doporučuji si varianty spolupráce sama pro sebe dopředu promyslet. Rozhodně se mi jeví jako přínosné jakoukoliv podporu podmiňovat léčbou (pobytovou, ambulantní, abstinencí aj.) Pokud dcera bude s pravidly  souhlasit, bylo by vhodné si dodržování pravidel kontrolovat (např. potvrzení ze zařízení apod.). Mělo by však také být zcela jasné, co bude následovat v případě, že dcera nebude pravidla respektovat.
Doporučila bych také kontaktovat příslušné sociální pracovnice a případně odbor sociálně právní ochrany dětí a to z důvodu, aby situace v rodině dcery výrazně neohrožovala také dítě. Jedná se o ochranu dětí, možná tento krok dceru tzv. nakopne.
Můžete se na nás kdykoliv v budoucnu znovu obrátit, ráda o Vás zase uslyším. Případně ráda pomůžu s vyhledáním kontaktů na odborná zařízení
S pozdravem a  přáním hezkého dne,
Tereza Mazáková