Drogy
Máma
Dobrý den, mám zvláštní dotaz,ale opravdu si již nevím rady. Mám dvanáctiletého syna,který chodí pravidelně každý druhý víkend. Nespí však u něj.bydlíme ve stejném městě, takže v 6hodin chodí domů. Otec bydlí kousek od našeho bydliště. Mám však o syna vážný strach. Od otce se vrací ospalý,bledý,unavený...skoro celý následující týden se chlapce snažím dát do pořádku,hlavně co se jídla týče, protože nechce jíst, stěžuje si vždy na bolest břicha. Toto jsem již řešila s lékařkou - dětskou s tím, že mám vážné podezření, že mu snad otec přidává do jídla drogy, nebo léky,prostě já si opravdu neumím tyto stavy vysvětlit. a protože otec je - problémový- lékařka moje obavy vzala vážně a chlapce poslala na vyšetření do nemocnice - to bylo období, kdy vždy po příchodu od otce strašně zvrace,či měl veliké průjmy. Mám dotaz - jak dlouho po požití je v krvi - či moči znát droga, či užití léku? Dále - kam se mám vždy v neděli, kdy chlapec od otce přijde obrátit? Když se kamkoli obrátím v pondělí, jsem přesvědčena, že je již pozdě. A dále - kde nám udělají opravdu vyšetření, která by moje podezření a obavy případně vyvrátila? I třídní učitelka si všimla - upozornila mě, že chlapec je vždy v pondělí - nevyspalý,bledý a válí se po lavici - je jiný, nepřítomný.Přitom chodí spát ve 21hod. Pokud je na víkend se mnou - je vše bez problémů. Je veselý,v pohodě,jí,není unavený. Jsme z klatovského okresu. Děkuji za odpověď.

Odpověděl: Tereza Mazáková
Dobrý den,
děkujeme za dotaz. Chápu, že se jako matka o syna bojíte, rozhodně jsou však existují kroky, které by Vám mohly pomoci.
Není mi zcela jasná motivace Vašeho bývalého partnera - z jakého důvodu by byl motivován dávat drogy synovi - nedokáži najít důvod k tomuto aktu. Přesto je možné, že Vy nějaký důvod znáte...
Ptáte se také, zda je možné jít syna někam otestovat. V lékárnách lze zakoupit orientační testy na přítomnost drog, které fungují na podobném principu jako těhotenský test (provádí se ze vzorku moči). Je možné tedy syna otestovat tímto způsobem, nicméně jak uvádím, testy jsou pouze orientační, v případě pozitivního výsledku by bylo potřeba nechat test potvrdit laboratorním vyšetřením. Případně se na toxikologickou laboratoř obrátit rovnou (testy však stojí několik set korun),  případně můžete požádat o rozbor krve praktickou lékařku syna. Většina obvykle zneužívaných drog je zachytitelná v moči více než jeden den, takže pokud by došlo k tomu, že syn byl nějakou návykovou látkou intoxikován, tak by to test měl prokázat. Doporučuji ovšem celý problém zkonzultovat s odborníkem, než k testování přistoupíte.
Obecně, pokud máte pocit, že syn u otce strádá (ať už z jakéhokoliv důvodu!) bylo by na místě obrátit se na příslušný sociální odbor ochrany dětí a kontaktovat v této záležitosti příslušné sociální pracovnice. Tento postup bych opravdu vřele doporučovala, věřím, že Vám pracovnice mohou pomoci.
Další, co bych zvážila a nepodceňovala je vliv psychického dopadu střídavé péče. Je možné, že syn dobře psychicky nezvládá ony přesuny mezi otcem a matkou  a projevuje se to tak, jak popisujete. Doporučila bych navštívit se synem dětského psychologa, případně bych doporučila zajít do nějaké rodinné poradny. Příznaky, které u syna popisujete působí opravdu vážně, rozhodně bych to nepodceňovala a vyhledala příslušnou odbornou podporu. Také nevím, jak celou situaci vnímá syn? Mluvila jste s ním o tom? Jak se cítí, jaký má vztah s otcem, jestli k němu chodí rád, co spolu dělají?
Je fajn, že se o syna takto staráte, bylo by však ještě lepší, vzhledem k vážným symptomům, které popisujete, abyste na to nebyla sama a svěřila se do rukou (společně se synem) příslušným odborníkům, aby se problémy nestupňovaly.
Pokud chcete, pokusím se Vám vyhledat odborníky v místě Vašeho bydliště.
Každopádně chápu, že se jedná o nepříjemnou situaci. Pokud budete chtít, můžete nás kdykoliv v budoucnu znovu kontaktovat, ráda o Vás znovu uslyším.
Doufám, že se situace ve Vaší rodině bude postupně zlepšovat a syn bude prospívat.
Přeju pokud možno hezký zbytek dne,
S pozdravem,
Tereza Mazáková