kouření marihuany
Martina
Dobrý den,
minulý týden jsem se dozvěděla něco, co mi nedá spát a rozhodla jsem se, že to napíšu sem a třeba mi pomůžete, jak dále postupovat.
Mám sestru, 35 let, 4letý syn, přítel 37let. Asi před rokem a půl oba dva dospělí skončili ze dne na den v nemocnici, oba zápal plic, ona se ještě málem udusila, měla nějaký hnis na mandlích. Až poté jsem se dozvěděla, že oba kouří trávu. Myslela jsem, tak možná o víkendu - i když já osobně neuznávám ani to a je to pro mě droga jako všechny ostatní. Když byli v nemocnici, tak jsme se starali - společně s prarodiči - o toho malého a viděli jsme, jak to u nich vypadá, to, co si člověk při návštěvě nevšimne. Nepořádek úplně všude, nabídla jsem jí, že jí uklidíme, prodám věci po malém na burze atd. Přišla mi sprostá sms od toho jejího přítele, takže od té doby se s nimi nestýkám. Teď o víkendu mi máma řekla, že oba dva kouří trávu denně. A asi několik let, ona prý nekouřila, když byla těhotná, ale to je skoro 5 let. Jsem naprosto v šoku a přemýšlím o tom, že já být rodič, tak to řeším. Tak jsem chtěla vědět, co by jejich rodiče měli udělat. Malý je pořád jen doma, naštěstí jezdí do školky, ale to je vše. Nikam s ním nejdou, jen sedí venku u lahve a probírají, co vše udělají. Samozřejmě nikdy neudělají nic, na jaře se třeba konečně rozhodli, že malému udělají na zahradě nějaké hraní, dodnes tam klouzačka leží a nikdo nic neudělal. S ním se o tomhle určitě nedá mluvit, ona už je taky jiná, říká mu úplně vše a on rozhoduje. Já bych jako rodič asi alespoň sestru \"odtáhla\" do poradny, ale ona mámě říká, že je vše v pořádku a ten problém nevidí. Máma sama řekla, že jí jde o toho malého, na ty dva kašle, ale co dál? Mají třeba informovat sociálku nebo jak to řešit, aby ona pochopila, že mají vážný problém? Co jsem se dočetla na netu, je to dost vážné - alespoň z mého pohledu, ještě to kombinují s alkoholem. Já to prostě nedokážu pochopit, mě by nenapadlo si zakouřit trávu - prostě nemám potřebu a dokážu se bavit i bez drog a alkoholu. On mi pořád dřív říkal, že jsem snob - moje děti chodí na kroužky, jdu s nimi třeba do kina či do bazénu - to ten jejich malý nezná. Žiji jinak, nikdy jsem až do minulého jara nic neřekla, i když on se do mě pořád navážel. Co má máma dělat (naši jsou rozvedení a mají problém se i jen pozdravit)? Já být mámou, sejdu se i s jeho rodiči a s tátou a začala bych to řešit, než se tam něco stane. Co mi poradíte? Díky moc.
Martina

Odpověděl: Tereza Mazáková
Dobrý den,
děkujeme za dotaz. Chápu, že Vám na sestře, potažmo jejím dítěti záleží a pravděpodobně o ně máte také strach.
Vzhledm k věku sestry a nové rodině, kterou založila, poměrně chápu postoj Vašich rodičů. Nyní by asi na určité výchovné kroky bylo již pravděpodobně přece jen pozdě.
Na druhou stranu mi ale přijde zajímavé to, co sama také píšete a to je možnost informovat příslušný sociální odbor. V prvé řadě bych si přece jenom zkusila se sestrou promluvit, což ale chápu, že pravděpdobně není možné, případně to není lehký úkol. Pokud tedy selže možnost komunikace se sestrou a Vy máte pocit, že dítě opravdu v jejich péči strádá, je na místě informovat příslušný sociální odbor a zdejší sociální pracovnice již zahájí příslušné šetření v rodině.
Obávám se, že vzhledem k věku sestry a její samostatnosti víc dělat nemůžete. Je fajn, že se o ni zajímáte, že celou situaci sledujete a v případě extrému (opravdu podezření na zanedbávání) můžete zasáhnout. Je fajn, že někdo takový jako Vy v okolí dítěte existuje.
Na druhou stranu bych také měla tendenci říct, že spousta uživatelů marihuany výchovu nezanedbává. Je však ale možné, že pokud míra užívání přesáhne jistou mez, může k tomu dojít, zvláště pak, pokud se přidá alkohol, užívají-li oba rodiče atd. Míru strádání dítěte je těžké takto na dálku posoudit, věřím, že do situace vidíte a na základě toho bych jednala. Pokud je situaci u Vaší sestry v pořádku, dospěje k tomuto závěru také sociální pracovnice a nic zlého se neděje.
Doufám, že se situace u Vás v rodině bude postupně zlepšovat. Snad se bude dát časem o problému se sestrou také hovořit (doporučuji při pokusu o rozhovor zvolit spíše nekonfrontační přístup), bylo by to také moc fajn. Možná bych s ní zkusila navázat lepší kontakt prostřednictvím Vašich dětí, na základě nabídnutí pomoci apod.
Pokud budete chtít, můžete se na nás kdykoliv znovu obrátit.
S pozdravem a přáním hezkého dne,
Tereza Mazáková