Alkohol a prášky
Jindra
Ahoj, už delší dobu mám problém. Konkrétně tak 3 roky. Beru antidepresiva, konkrétně Itakem a rivotril. Oboje 10 mg. Naučil jsem se je bohužel brát několikrát denně a bez nich nefunguju vůbec. Druhý problém představuje alkohol. Bohužel piju tak, že denně dám tak flašku vodky. Někdy jen 0,7, jindy i 1l. V kombinaci s těmi antidepresivy pak cítím klid a mír. Respektive toho moc necítím. V poslední době mě ale začaly děsit moje stavy na tomto koktejlu. Mám výpadky paměti, ne jen okna, ale nevím třeba i o několika po sobě jdoucích dnech. Mám sny, kdy se budím každou hodinu hrůzou. Během dne vidím hvězdičky, černé kruhy a slyším hukot v uších. Tyto stavy jsem předtím na koktejlu neměl. Pozoruji to tak měsíc. Vůbec nevím, co se děje a jak z toho ven. Poraďte mi někdo s podobnou zkušeností. Díky

Odpověděl: Tereza Mazáková
Dobrý den,
děkujeme za dotaz. Chápu, že to, co se děje poslední dobou ve Vašem životě, Vás začíná poněkud zneklidňovat.
Bohužel, kombinace léků a alkoholu, kterou užíváte, je opravdu velmi riziková. Nejenom z hlediska dopadu na psychiku, což již pociťujete, ale také z hlediska potencionálního nebezpečí v oblasti fyzického zdraví.
Je tedy moc fajn, že chcete se situací něco dělat, ale například vysazovat léky, případně je dramaticky začít snižovat, bych opravdu nedoporučovala. Rychlým vysazením byste mohl ohrozit své zdraví. Více se dočtete na tomtot odkaze (informace zejména o rivotrilu, který je potencionálně nejvíce rizikový): http://www.benzo.cz/
Nebezpečí užívání velkého množství léků je umocněno konzumací alkoholu. Jak nad Vaší situací přemýšlím, čím dál tím více mě napadá, že by byla nejvhodnější pobytová léčba, nejprve na detoxifokační jednotce, poté pobytová léčba.
Pokud byste z jakéhokoliv důvodu pobytovou léčbu odmítal, rozhodně bych doporučila situaci konzultovat s ošetřujícícm psychiatrem. Pokud máte léky z legálních zdrojů, psychiatr by Vám měl umět se situací pomoci. Pokud nemáte důveru ke svému lékaři, případně pokud léky užíváte nelegálně, doporučila bych Vám konzultaci v organizaci, která se věnuje návykovým látkám, ale také zde je nezbytná konzultace s psychiatrem (kvůli medikaci depresivních aj. stavů, které Vás pronásledují).
Zdá se mi, že návykové látky používáte k tišení vnitřní nepohody, Bohužel, tato strategiie již přestává fungovat a cítíte zejména negativa plynoucí z užívání kombinace těchto látek. Obávám se, že bez intenzivní spolupráce s psychologem a psychiatrem je šance na nápravu situaci poměrně malá - ne, že bych Vás chtěla podceňovat, ale vzhledem k fyzické zátěži bych ani samoléčbu opravdu nedoporučovala, ať se neohrozíte na životě.
Pokud tedy chcete, velmi ráda Vám vyheldám kontakty na příslušné zařízení v místě vašeho bydliště. To mi vzhledem k situaci nyní připadá jako nejvhodnější postup.
Doufám, že se k spolupráci s odborníky odhodláte, a že spolupráce přinese to, co očekáváte.
Přeji pokud možno klidný zbytek dne a  spoustu sil a odhodlání ke změně stávající situace. Nebude to jednoduché, ale rozhodně to změnit lze.
S pozdravem a přáním hezkého dne,
Tereza Mazáková