Pervitin
abigail
Dobrý večer, prosíme o radu. Syn byl dlouhodobě závislý na pervitinu, dnes nevíme, chvíli to vypadalo dobře..., ale jak jsme četli na Vašich stránkách co způsobuje, prožívá v poslední době \\\"toxické psychózy, která je svým obrazem podobná schizofrenii.Ztrácí kontakt s realitou.\\\" Snažili jsme se mu ze všech sil pomoci, ale už nevíme, jak! Odbornou pomoc odmítá. Je mu 31 roků. Říkal, že slyší hlasy, nevydrží v práci, nedokáže nic dotáhnout do konce. Něco si naplánuje a pak sedí v místnosti, kouří, dost často u toho pije a nic.! Dá se mu, prosíme, pomoci? Existují nějaká homeopatika nebo jiná alternativní léčba?
Děkujeme. Abigail

Odpověděl: Tereza Mazáková
Dobrý den,
děkujeme za dotaz. Chápu, že se Vy i celá Vaše rodina ocitáte v nepříjemné situaci.
Píšete, že se snažíte synovi pomoci. Nevím, jak Vaše pomoc probíhá, ale každou pomoc bych doporučovala podmínit určitými změnami ze strany syna. Často rodiče závislé děti sponzorují, perou jim, krmí je apod. což naopak může závislost pomoci udržovat.
Pokud syn nejeví žádné známky motivace ke změně, doporučovala bych přísnost, a veškerou pomoc opravdu jasně ohraničovat, aby se z dobře míněné snahy o pomoc z Vaší strany nestalo pouhé zneužívání ze strany syna.
Ptáte se také, na alternativní léčby. Příznaky toxické psychozy se budou zhoršovat do té doby, dokud bude syn pervitin i nadále užívat. Pokud pervitin užívat nepřestane, nepomůže žádná alternativa. Základem psychické úzdravy je okamžitá abstinence od pervitinu.
Pokud máte pocit, že syn začíná být naprosto mimo kontolu, případně je akutně nebezpečný sobě nebo svému okolí, je možné syna zkusit nedobrovolně hospitalizovat. V případě, že syn bude v psychotickém stavu, bude agresivní, případně bude mít sebevražedné sklony, doporučuji v tom případě zavolat záchrannou službu. V nemocnici je možné syna pár dnů nedobrovolně pozdržet. Je však nutno říct, že pokud syn bude chtít, může po zlepšení stavu nemocnici kdykoliv opustit. Pokud to udělá, začně znovu pervitin užívat, toxická psychoza se opět dříve nebo později objeví.
Chápu, že se to asi nečtě příjemně, ale někdy je nejvhodnější přestat s laskavou pomocí a naopak nastolit cestu jasných požadavků a tlaku. Tento moment může také sloužit motivačně - syn si uvědomí, že také podpora z Vaší strany má své hranice.
Jakákoliv pomoc z Vaší strany by opravdu měla být podmíněna snahou ze strany syna, jinak se může jednat a často i jedná o pomoc kontraproduktivní, která pouze umožňuje další setrvávání ve stávající situaci.
Jsem ráda, že jste se na naši poradnu obrátila. Je zcela evidentní, že pro syna děláte vše, co je ve Vašich silách. Bohužel, nyní je na čase, aby se začal snažit syn, Vy už více dělat nemůžete.
Jedná se o náročnou situaci, pokud chcete, ráda Vám vyhledám zařízení v místě Vašeho bydliště, kdy byste se mohla o celé situaci zkusit podrobněji poradi. Existují specializované zařízení pro rodiče dětí v podobné situaci.
Ráda o Vás také do budoucna uslyším, pokud budete mít další otázky, neváhejte se na nás znovu obrátit.
Přeji hodně sil do dalších dnů. Doufám, že se situace bude postupně zlepšovat.
S pozdravem a přáním hezkého dne,
Tereza Mazáková