mabron Rivotril
Ála
Dobrý den jsem abstinující alkoholička -9 let bohužel před dvěma roky jsem onemocněla rakovinou,léčila se vyléčila ale díky tramalu a rivotrilu opět spadla do závisloti. Nyní jsem
3 týdny v odvykání,postupně snižuji dávky a už mám jen půl rivotrilu nahrazený z části chlorprothixem-prý nenávykovým,velmi mě trápí fyzické abstinenční příznaky-psychicky je mi naopak velmi dobře-doktor mi nijak neporadil,kdybych nepřišla sama že to chci vysazovat,nikoho to nezajímá a píšou vám to dál.Myslíte že na ty absťáky mám chlorprothix vzít i přes den? V příbalovém je např až 12 tabl denně a já vlastně beru jen 2 na noc,na druhou stranu mám strach z další závislosti nebo naopak z nějakého epi záchvatu. Musím říct že mám ale také podobné stavy vyvolané umělým přechodem po onko operaci-návaly pocení třes atd,to vše působí též jako abst příznaky.Takže vlastně nevím kdy mi a jestli vůbec bude fyzicky dobře děkuji za radu A.

Odpověděl: MUDr. Tomáš Páleníček
Dobrý den.
Omlouvám se za pozdní zodpovězení dotazu. Co se týče léků, které užíváte - Chlorprothixen je sedativní lék (sedativní antipsychotikum), který ovšem od odvykacích příznaků po BZD nijak zvláště nepomůže. Rozhodně není návykový, nicméně pouze může zatlumit, takže člověk nemusí pociťovat takový neklid při odvykání jako třeba bez něj (což je sým způsobem žádoucí). Takže určitě není chybou tento lék podat. U odvykání z BZD je jediný možný způsob postupné snižování dávek, přitom vysazení posledních nízkých dávek může probíhat klidně v horizontu několika týdnů (i třeba měsíc). Důvodem je právě co nejvíce minimalizovat riziko EPI záchvatů po vysazení a deliria. Pokud vás velmi trápí odvykací příznaky, zvážil bych, jestli nebylo snižování posledních dávek příliš rychlé a výrazně zpomalil vysazování poslední dávky. Fyzické odvykací stavy odezní většinou v průběhu několika dnů (krom poruch spánku, které mohou trvat dlouho). Tam pak je na místě např. ten chlorprothxen nebo jiné sedativní antipsychotikum (quetiapin, levopromazin apod), eventuálně prothazin. Takže doporučuji zastavit nyní snižování dávek minimálně na dobu 1 týdne až 14 dnů a pak i tu poslední dávku rivotrilu vysazovat postupně třeba přes ¼ tablety apod. (ovšem záleží jakou dávku v mg berete, jestli 2 mg tablety nebo 0.5 mg tablety). Posledního půl miligramu a méně je možné vysazovat klidně i 3 týdny a více.
Zdraví,
MUDr. Tomáš Páleníček