Kvartální alkoholismus
hec86
Dobrý den,
chtěla bych se zeptat, jestli si myslím správně, že je můj manžel kvartální alkoholik. Mám s ním skutečně nádherný vztah, ale jak jde o alkohol, tak se z něj stává někdo jiný.Moc mě to trápí, protože cítím, jak to ubližuje našemu vztahu. Chceme založit rodinu, ale potřebuji vědět pravdu. Nevím, jestli z toho nedělám bublinu. Manžel si sem tam dá pivo po obědě, sem tam pár piv, když jsme spolu v restauraci, ale to není, co mě trápí. Jde mi o to, že jednou za pár měsíců má den, kdy se musí totálně zpít. Četla jsem, že kvartální alkoholici pijí i několik dní za sebou. U mého muže to trvá jen pár hodin, než dopadne na dno, ale vždycky to stojí za to. Když přijde domů, začne mě urážet, hádat se s mnou, už po několikáté vyhrožoval rozvodem a mám pocit, že se to stále stupňuje. Vždycky mi řekne tolik ošklivých slov a já se pak hroutím, protože nevím, co s tím. Jak už jsem psala, takhle se opije jen jednou za pár měsíců, ale mám pocit, že si vždy najde nějaký důvod. Před 2 měsícemi se zpil na chatě s mou rodinou, která si už toho také všimla a včera za zpil, protože den předtím jsme měli roční výročí svatby, ale protože jsem nemocná, nemohli jsme ho oslavit. Ten den šel do restaurace objednat jídlo sebou a vrátil se asi za hodinu. Když přišel opilý a bez 700 Kč v peněžence, řekl mi, že to výročí musel oslavit sám, že je to pro něj zklamání a vyčítal mi, že jsem nemocná. Když přišel a uvařil mi čas, přistihla jsem ho, když mi do čaje nalil pořádnou lampu vodky a sám si do čaje taky nalil. Prý že, když nejsem opilá, tak se se mnou nedá vůbec mluvit. Vždycky, když jde do hospody, tak se bojím, v jakém stavu se vrátí a co mi zase bude vyčítat. Nikdy neví, kdy přestat a když ho na to upozorním, tak mu prý bráním v zábavě a nedopřeji mu volnost. Přičemž mi dnes řekl, že to, jak se včera opil, nebylo zklamáním z neuskutečněné oslavy, ale že už se prý 2 měsíce „neožral“. Den po je vždycky jako „sluníčko“, slibuje, že už se to nestane a cítí se trapně. Prý, že s pitím nemá potíže. Jeho máma a sestra s pitím potíže mají. Je možné, že to vše vidím hůře, než to je? Můj strýc je alkoholikem už přes 20 let, tak jsem na alkohol opatrná. Můžete mi poradit? Manžela miluji nade vše a chci pomoct jemu, i sobě. Děkuji.

Odpověděl: Tereza Mazáková
Dobrý den,
děkujeme za dotaz. Chápu, že se jedná o nepříjemnou situaci, snad se bude dát určitým způsobem změnit, základem však je, aby problém uviděl také manžel.
V úvodu dotazu se ptáte, zda je manžel kvartální alkoholik. Myslím si, že je poměrně jedno, jak se situace nazve, ale rozhodně bych řekla, že má s alkoholem velký problém, který negativně narušuje také Váš vztah. Na pomezí alkoholismu se manžel pravděpodobně již pohybuje, ale těžko takto soudit "na dálku", diagnostika je přece jen náročnější..
Chápu, že manželovi chcete pomoct. Pokud však manžel sám chtít nebude, je jakákoliv snaha o pomoc velmi náročná. Často trvá lidem i několik let, než si problém s alkoholem přiznají, je otázkou, zda jste ochotna takto dlouho čekat.
Ke změně situace často pomáhá tlak ze strany partnera, rodiny, okolí. Někteří "pijani" si takto uvědomí, že je asi opravdu něco v nepořádku. Na druhou stranu, existuje také spousta z nich, kteří přes tlak ze strany partnera i nadále problém bagatelizují a nic měnit nechtějí.
Partner by měl dostat jasnou informaci, že s jeho pitím nesouhlasíte. Měl by také vědět, co bude následovat, pokud s pitím nepřestane.. Tento moment bych Vám doporučila velmi zvážit. Nemá např. cenu vyhrožovat rozvodem, pokud slova nejste v případě nutnosti schopná dotáhnout až do konce. Zvažte tedy sama pro sebe, jak se zachováte v případě, že manžel nebude chtít i nadále problém řešit a s tímto faktem ho konfrontujte.
Doporučuji spíše přísnost, většina lidí, co takto pije samo od sebe pít nepřestane, bohužel, většinou se problém s postupem času zhoršuje. Dobře tedy promyslete, jaká by pro Vás situace do budoucna mohla být atd. Následně s tím partnera konfrontujte. Můžete např. vyžadovat vyhledání odborné podpory, abstinenci apod. V případě, že nebude souhlasit, je již na Vás, jak se k situaci postavíte.
Nejedná se o lehkou situaci. Pokud chcete, ráda Vám vyhledám pracoviště v místě Vašeho bydliště, kde by bylo možné se o problému podrobněji pobavit. Bylo by fajn, abyste mohla mít v této nelehké době určitý druh podpory. Pokud chcete, ráda Vám také vyhledám parcoviště, kam by mohl jít Váš manžel, případně, kam byste mohli jít společně oba - jako pár. I takováto zařízení existují.
Přeji hodně sil a doufám, že se podaří problém s partnerem ustát. Můžete nás kontaktovat kdykoliv v budoucnu, ráda o Vás znovu uslyším.
S pozdravem a přáním hezkého dne,
Tereza Mazáková