Jak řešit
Janči
Dobrý den,
u sestry dlohodobě pozorujeme nezvyklé chování. Často má záchvaty agresivity, halucinace a vůbec nic nejí. Poté zase spí tři dny v kuse a sní toho spoustu. Zhubla a celkově její vzhled je zneklidňující. V jejích věcech i v odpadcích často narážíme na ustřihnuté brčko. Máme podezření, že bere nějaké drogy. Když jsme se jí však ptali, neodpoví nám a zapírá. Chtěla bych se zeptat, zda-li tohle mohou být známky závislosti na drogách, jaké to nese rizika pro její zdraví a jakým způsobem postupovat, abychom jí pomohli. Předem moc děkuji za odpvěď, jsme bezradní.

Odpověděl: Veronika Šindelářová
Dobrý den,
děkujeme za dotaz a Vaši důvěru. Rozumím Vašim obavám. Projevy, které popisujete, skutečně mohou na užívání drog ukazovat.
Obecně jsou příznaky užívání drog následující: změny nálad, změny energie, změny chování (např. problémy s dodržováním dohodnutých pravidel, náhlá nedochvilnost, ponocování...), prodávání nebo mizení věcí, změna vzhledu, zanedbávání koníčků a dosavadních přátel adal.
Další typické příznaky mohou poukazovat na to, kterou konkrétní drogu dotyčný užívá. Více informací najdete v tomto článku: http://drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke/pro-rodice-a-blizke-uvod.html.
Zdravotních rizik existuje celá řada. Může se jednat o akutní stavy při intoxikaci drogou, o potíže způsobené už po jednorázovém užití nebo poškození organismu po delším užívání. Při pravidelném užívání se někdy velmi brzy začne rozvíjet psychická a u některých drog také fyzická závislost. Zdravotní rizika a jejich závažnost se mírně liší v závislosti na konkrétní užívané droze, v každém případě jde však o významné ohrožení fyzického i psychického zdraví. Záleží také na způsobu užívání, velmi riziková je nitrožilní aplikace. Konkrétní informace najdete v tomto článku: http://drogovaporadna.cz/drogy-a-nemoci.html.
Bohužel, pokud uživatel popírá problém, pravděpodobně ani zrovna není motivovaný ke změně, což možnost pomoci značně ztěžuje. Záleží na konkrétní situaci, pokud je např. Vaše sestra nezletilá, žije s Vámi ve společné domácnosti a rodiče ji živí, určité možnosti, i když omezené, máte. Nejlepší by bylo se o Vaší konkrétní situaci poradit v některém zařízení, které poskytuje služby zaměřené na drogovou problematiku. Můžete se obrátit na nejbližší kontaktní centrum nebo na poradnu určenou přímo pro rodinné příslušníky a blízké osoby uživatelů drog. Pokud Vaše sestra odmítne s Vámi poradnu navštívit, můžete se na ni obrátit sami. Pracovníci zařízení Vám poskytnou potřebné informace, poradí Vám, jak se sestrou jednat, jak s ní komunikovat a jakým způsobem jí můžete pomoci. Také mohou poskytnout psychickou podporu Vaší rodině v této náročné situaci. Můžete s nimi konzultovat vývoj situace, změny, které nastanou. Ve chvíli, kdy se Vaše sestra rozhodne, že by chtěla své potíže řešit, může využít poradenské služby společně s Vámi nebo sama. Tyto služby jsou nezávazné, bezplatné a mohou být využity anonymně.
Kontakt na nejbližší poradenské zařízení můžete vyhledat zde:
http://drogovaporadna.cz/kontakty.html.
Pokud je pro Vás dostupná Praha, můžete se obrátit na na tuto poradnu:
Poradna pro rodiče (PPR)
Café Therapy
Školská 30
110 00 Praha 1
mapa
Telefon: +420 284 824 234
GSM: +420 739 268 527
E-mail: rodice@sananim.cz
Web: http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
Pokud napíšete znovu a uvedete lokalitu, ve které bydlíte, můžeme Vám pomoci vhodný kontakt vyhledat.
Inspiraci k tomu, jak se sestrou jednat, můžete nalézt také v tomto článku:
http://drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke/pro-rodice-a-blizke-uvod.html.
Přeji celé Vaší rodině hodně štěstí a brzké zlepšení situace. Pokud budete potřebovat, můžete se na nás znovu obrátit.
S pozdravem,
Veronika Šindelářová