marihuana proti depresi
Apaču Vinetuová
Dobrý den. Koupila jsem si nové číslo magazínu Legalizace, kde jsem se dočetla o AK-47. Zaujal mě tento článek, jelikož mám problémy s depresemi už pár let a byly mi i předepsány tabletky proti depresi ale vždy jsem se jim chtěla vyhnout, jenže dotorka mi je jako by se nechumelilo prostě strčila do ruky... Po přečtení vedlejších účinků jsem nevěděla jestly se smát nebo brečet. Internetové stránky magazínu Legalizace mne navedly k vám a chtěla jsem se zeptat a po případě poradit, zda-li existuje ještě jiná odruda, která by zatočila s depresí? Děkuji moc za brzkou odpověd.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás,
děkuji za dotaz a za důvěru, se kterou se na nás obracíte. Chápu, že se snažíte najít schůdnou cestu, jak řešit psychické potíže, se kterými se potýkáte, a že Vás zaujaly informace o odrůdě konopí AK47. Ráda bych Vás ovšem upozornila, že Legalizace není odborný lékařský časopis a že k informacím, které jsou v časopise uvedené, je nutné přistupovat opatrně. V případě psychických potíží není rozhodně není vhodná jakákoliv "sebemedikace" marihuanou. Marihuana může totiž psychické potíže i výrazně zhoršit. Psychické potíže také nejsou indikací pro předepsání léčebného konopí (které by mělo být v dohledné době v ČR pro pacienty k dispozici).
Více informací o léčebném konopí naleznete např. zde http://www.sukl.cz/sukl/informace-pro-pacienty
Rozumím tomu, že máte obavy z antidepresiv a že Vás možná rozladil přístup lékařky, která Vám léky napsala, aniž by Vám vše řádně vysvětlila a věnovala se Vám... Vedlejší účinky léků mohou vypadat děsivě, nicméně v realitě se nemusí vyskytnout, případně se nevyskytnou všechny nebo v takové míře. Tyto léky řadě lidí trpícím depresemi mohou velmi pomoci, prošly klinickým zhodnocením, z něhož je zjevné, že klady významně převyšují zápory (jinak by takové léky nemohly ani být na trhu). Tímto Vás nechci nutit je užívat, pokud jim nedůvěřujete a nechcete je brát. Jen jsem se snažila vysvětlit, že lékařka Vás určitě tím, že Vám je předepsala, nechtěla poškodit, ale pomoci Vám...
Pokud trpíte dlouhodobě depresemi, tak opravdu není na místě řešit to samoléčbou prostřednictvím marihuany (jejíž nežádoucí účinky mohou být také značné, jen se o nich nedočtete v příbalovém letáku), ale konzultovat vhodné varianty léčby s odborníkem. Antidepresiva nejsou jedinou možností. Další možností je např. dlouhodobá psychoterapie, v rámci níž by se Vám mohlo podařit ve spolupráci s terapeutem a jeho podporou, nahlédnout příčiny depresivních, úzkostných stavů, najít způsoby, jak si s nimi poradit, najít způsoby, jak Vám od potíží ulevit... Také existují alternativy typu fototerapie nebo užívání bylinných preparátů (meduňka apod.).
Pokud byste měla zájem, mohla bych Vám předat kontakty na někoho z kolegů. Ať už psychiatra, pokud se stávající lékařkou nejste spokojená, nebo psychoterapeuta, pokud psychiatrickou pomoc vyhledávat nechcete. Stačí, když mi napíšete, kolik je Vám let a odkud jste.
Držím palce a buďte na sebe opatrná. Ne všechno, co na první pohled vypadá, že by Vám zázračně mohlo pomoci, opravdu zázračně pomůže...
B. O.