nak-y
tana
Dobry den zistila somze dcera berie drogy uz dlho uz som zufale neviem ju nikam umiestnit vsetko odmieta ako mozem sudnou cestou ju tam dostat prosim
a este otazka nasla som jej v mobile od kamosa ze ci nema naky neviete aka droga sa pod tymto nazvom skryva dakujem

Odpověděl: Amrit Sen
Zdravím Vás.
Cením si Vaší důvěry, děkuji za dotaz. Ocitla jste se ve velmi náročné situaci. Jak zažíváte na vlastní kůži, je velmi těžké pomáhat někomu, kdo o pomoc nestojí, odmítá jí, nebo svou situaci nevnímá jako problém. U uživatelů návykových látek to platí dvojnásob, a je o to bolestnější, když jde o vlastní dítě. Léčba závislosti začíná a padá s dobrovolným rozhodnutím. Bez vlastních aktivit směrem k pozitivním změnám a úzdravě s podporou odborníků, se proti vůli závislého nedá úspěchu v léčbě dosáhnout. Léčby závislosti z rozhodnutí soudu mají velmi malou naději na úspěch, a bývají nařízeny soudem většinou vedle uloženého trestu v souvislosti s pácháním závažné trestné činnosti uživatelů návykových látek. Podporu, pomoc a pochopení nepotřebuje v tomto čase tolik dcera, ale zejména vy, abyste se dokázala s náročnou situací vyrovnávat, nezačala se hroutit a sama se nestala spolu-závislou (aniž byste jakékoli drogy užívala). Závislost blízkého člověka dokáže postiženého úplně vykolejit, ten pak často trpí víc, než blízký, který drogy užívá. Doporučuji Vám nejen proto vyhledat odbornou pomoc a kontaktovat pracovníky některého zařízení, které se zabývá drogovou problematikou ve Vašem dosahu. Tyto služby jsou bezplatné a mohou být poskytovány i anonymně. Nejlépe je předem si telefonicky domluvit termín schůzky. Při osobním, pohovoru po bližším seznámení se situací Vám zkušení odborníci doporučí konkrétní kroky, které můžete k řešení současného stavu podniknout. Poradí Vám, jak s dcerou komunikovat, jakým chybám byste se měla vyhnout, jak a jaké hranice a mantinely nastivit, a jak je dokázat pevně držet. Také Vás seznámí s možnostmi, jak se lze pokusit pomoci dceři v motivovaci k léčbě. Nezapomínejte na sebe, zkuste si cíleně dělat alespoň malé radosti.
Co je "naky", nebo "nak-y" bohužel netuším. Může jít o slangový název některé drogy, nebo také nemusí o drogu jít. Většinu, ale ne všechny služby na Slovensku, aktivní v drogové oblasti najdete na
Drogovom Informačnom portáli: http://www.infodrogy.sk/
a na dalších serverech:
http://www.azet.sk/katalog/centra-liecby-drogovych-zavislosti/
http://www.zoznam.sk/katalog/Institucie-urady/Zdruzenia-neziskovky/Podporne-svojpomocne-zdruzenia-NO/Resocializacia-drogove-zavislosti-zdruzenia-NO/
http://www.drogy.sk/
Budeme rádi, když dáte vědět, jak se situace vyvíjí, a jestli Vám byla naše odpověď užitečná, a jak jste pochodila.
Přeji Vám i dceři hodně štěstí,
Amrit Sen.