metadon a sny, z ktorych sa neda prebrat
angstridden
nieco vyse roka som na subst. - metadon, v tom case sa mi zacali diat tieto veci, je to takmer denne, minimalne 3x do tyzdna a pomerne dost neprijemne.. sniva sa mi ze som v mojej izbe /alebo proste v miestnosti v ktorej spim/ vsetko je vlastne tak ako v realite, az na to ze je to sen. niekedy sa popri tom deju divne nerealne veci, a vtedy si vacsinou uvedomim ze sa mi to sniva a snazim sa zobudit. som presvedcena ze som sa zobudila, ale vzdy sa zobudim len do dalsieho sna. toto sa opakuje niekedy aj 10x po sebe, kym sa konecne naozaj zobudim. v tych snoch mi je vacsinou strasne psychicky zle, citim sa zufala, placem, hadam sa so vsetkymi a chcem ist do nemocnice, aby mi niekto konecne pomohol. niekedy sa pokusam vyletiet, a som strasne vydesena ked sa mi to podari, lebo som presvedcena ze je to realita, a bojim sa toho ze naozaj vsetko moze byt skutocne. vacsinou sa zobudim uprostred noci uplakana a vydesena a bojim sa uz viac zaspat. myslite ze je to metadonom? dovtedy sa mi taketo veci nikdy nediali, ani ked som brala heroin a ine opiaty, zacalo to presne s nastupom na met. liecbu. viete mi to nejako vysvetlit? da sa to riesit, bez toho aby som prestala metadon uzivat?

Odpověděl: Tereza Mazáková
Dobrý den,
děkujeme za dotaz. Musím říct, že to, co popisujete je opravdu zajímavé a to rozhodně z více hledisek. Chápu však, že pro Vás se jedná o stav velmi nepříjemný, bez ohledu na onu zajímavost.
Píšete, že sny začaly přicházet s nástupem na metadon. Dalo by se tedy předpokládat, že sny jsou opravdu z jisté míry vyvolány pžřechodem na daný druh farmaka, čili podmíněné "chemickou" reakcí těla. Na druhou stranu si myslím, že by stálo za to se podívat také na okolnosti, které Vás k přechodu na metadon vedly, jak jste v souladu s tímto krokem, co to pro Vás znamená atd. Tedy si myslím, že by také stálo za to se podívat na hlubší, psychické aspekty, které přechod na metadon doprovázely - také pocity okolo přechodu na metadon se mohou odrazit do Vašich snů. Já bych se pokusila tedy pracovat také s psychickou složkou, rozhodně bych se unáhleně nesnažila metadon vysazovat. Pokud Vám v jiných ohledech vyhovuje.
Doporučila bych konzultovat problém s lékařem v rámci substitučního zařízení. Možná by bylo řešením lehce pozměnit dávkování metadonu, zda by na to sny reagovaly.Případně můžete vyhledat terapeuta, který by Vám mohl pomoci porozumět Vašim snům, co Vám tyto nepříjemné sny chtějí sdělit atd. Další možností je obrátit se na spánkové centrum (např. při PL Bohnice, pokud jste z Prahy).  Pokud by nic z výše zmíněného nefungovalo, až tehdy bych stav řešila změnou substituce.
Otázkou je také zvážení spolupráce s psychiatrem, případně určitý druh farmakologické podpory ve spánkové oblasti.
Pokud se Vám nějaká z možností zamlouvá, ráda Vám vyhledám příslušné pracoviště v místě Vašeho bydliště.
Můžete se na nás kdykoliv v budoucnu znovu obrátit, ráda uslyším o tom, jak se situace vyvíjela. Každopádně přeji jen to nejlepší, doufám, že se bude dát problém řešit.
S pozdravem a přáním hezkého dne,
Tereza Mazáková