Partnerka
Jenca
Dobrý den, dva roky žiji s přítelkyní po 3.měsící jsem si všiml že je něco v nepořádku, spíš dřív ale po té mě to oznámila. Je závislá na diazepanech(Neurol atd.). V objemu cca 10-15mg denně ve špičce. jinak cca 5mg denně již několik let. Dle mého odhadu asi 4 roky.Stále trvá na ambulantní péči ale stav se nelepší. 14 dní se snaží postup léčby dodržet a na snižování dávky reaguje většinou doplněním jinými léky. Pomoc prosím ...moc prosím nevím co s tím.

Odpověděl: Amrit Sen
Zdravím Vás.
Děkuji za důvěru, Váš dotaz chápu tak, že v náročné situaci nejspíš potřebujete pomoc Vy sám. Podle toho, co píšete usuzuji, že Vaše partnerka je v odborné péči, a že se ambulantně léčí. Závislost na benzodiazepinech může být krutá, a její léčba většinou vyžaduje dlouhý čas. Odhaduji také možnou souvislost s možným duševním onemocněním partnerky, které bývá často přítomno při vzniku závislosti na tomto typu léků. Léčba dalšího, nebo dalších duševních onemocnění současně se závislostí bývá velmi náročné, a ne všechny typy léčebných zařízení ji poskytují. Partnerka si možná potřebuje projít fází ambulantní léčby, aby se přesvědčila a zkusila si, zda jí k úzdravě stačí, nebo jestli bude potřebovat jiný typ terapie. Mnoho závislých z pochopitelných důvodů pobytovou formu léčby odmítá, považuje ji za nejméně příjemnou, za "poslední štaci". Často netuší, že "ztracený čas", kdy jsou zpočátku odříznuti od světa, naopak ušetří, a že jejich úzdrava může být méně bolestná. Jako partner, pokud se rozhodnete s partnerkou zůstávat, byste se měl připravit minimálně na to, že půjde o náročný běh na delší čas. Nevylučuji, že by partnerka mohla při intenzivní ambulantní terapii situaci zvládnout a snad i dlouhodobě abstinovat, několikaleté užívání a závislost na lécích bude s velkou pravděpodobností vyžadovat residenční pobytovou léčbu ve zdravotnickém zařízení, nebo terapeutické komunitě, s následně navazujícím dlouhodobým doléčováním "z volné nohy"", bez kterého jsou šance na setrvání ve střízlivosti (závislí na benzodiazepinechčasto inklinují k alkoholismu a dalším závislostem), a na ukotvení ve spokojeném životě minimální. Zmíněných14 dní je tedy velmi krátká doba na to, aby se situace mohla výrazně měnit k lepšímu. Podle všeho se nyní trápíte podobně, nebo možná více, než Vaše partnerka. To znamená, že v tuto chvíli potřebujete podporu, pochopení, informace a odbornou pomoc zejména Vy, abyste dokázal situaci zvládnout, minimalizoval újmy, nebo se dokonce nestal po čase spoluzávislým, aniž byste návykové látky užíval. Tato nemoc dokáže blízké závislých, zejména ty, kteří s nimi sdílí společnou domácnost a citový vztah, úplně rozložit. Doporučuji Vám poroto co nejdříve kontaktovat pracovníky nejbližšího zařízení, které se zabývá drogovou problematikou a pracuje s rodinnými příslušníky, partnery a blízkými závislých, a to i tehdy, jestli jste absolvoval pohovor s lékařem (pokud již nejste účasten nějakého procesu, nebo konzultací odborníka zařízení, kam partnerka dochází) a telefonicky si domluvil termín schůzky. Tyto služby jsou bezplatné, a mohou být poskytovány i anonymně. Při osobním pohovoru po podrobnějším seznámení se situací Vám zkušený odborník navrhne konkrétní kroky, které můžete podniknout, aby jste dokázal situaci zdravě zvládnout. Zároveň Vás upozorní na chyby, kterých byste se měl vyvarovat. Vysvětlí Vám, jaká je účinná pomoc, a co naopak, byť v dobrém úmyslu a snaze, může Vám i partnerce uškodit, nebo dokonce nechtěně podporovat partnerku v dalším užívání a Vás v setrvávání v závislostním kolotoči. Bude potřeba, abyste nastavil jasné mantinely, jejich překročení podmínil společně dohodnutými opatřeními, a ty při případném porušení dodržel. Jinudy cesta nepovede. Co je velmi důležité, odborníci Vás seznámí s možnostmi, jak lze motivaci parnerky k dlouhodobé, možná pobytové léčbě podpořit. Bez potřebné motivace a vlastního partnerčina rozhodnutí k pozitivním změnám jsou šance na její úzdravu mizivé. Když napíšete ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám kontakty pošleme. Jak je můžete sám vyhledat se dovíte na webu naší poradny v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Pokud jste z Prahy, nebo okolí, spojte se s pracovníky specializované bezplatné Poradny pro rodiče, partnery a osoby blízké, organizace SANANIM http://www.sananim.cz/, která provozuje i tuto internetovou poradnu:
Poradna pro rodiče, partnery a osoby blízké
Café Therapy
Školská 30
110 00 Praha 1
mapa
Telefon: +420 284 824 234
GSM:     +420 739 268 527
E-mail:   rodice@sananim.cz
Web: http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
Budeme rádi, když dáte vědět, jak se situace vyvíjí, a jestli Vám byla naše odpověď užitečná. Držím Vám i partnerce palce, přeji úspěch v dalších krocích, ať vše brzy nabere šťastnější směr. Kdykoli napište,
Amrit Sen.