FUNKČNÍ detox pro těžkého alkoholika
Alena
Dobrý den,prosím o odpověď, zda existuje v ČR nějaký detox, kde přijmou těžce závislého alkoholika OKAMŽITĚ a pod vlivem návykové látky. Několikrát jsem se dostala do situace, kdy jsem chtěla pomoci někomu ze svých přátel (já sama teď abstinuji), ale marně. Popíšu situaci: těžce závislý alkoholik, pije, nemůže přestat kvůli těžkým abstinenčním příznakům. Opilost je silná, vždy přes tři promile, nejí, zvrací, není schopen sám o sobě rozhodovat, je v ohrožení života. Obvolala jsem vždy cca deset detoxů a bylo mi řečeno, čekací doba zhruba dva týdny a musí přijít STŘÍZLIVÝ!!! Což on samozřejmě nedokáže.Záchranka odmítne přijet k opilci (i přes upozornění, že vyhrožuje sebevraždou a je v ohrožení života). Takže alespoň záchytka, odkud ho po pár hodinách pustí a on to abstinenční peklo samozřejmě nevydrží (což se nedivím, sama jsem to zažila) a okamžitě se znovu napije. Ptám se tedy znovu - existuje v ČR detox, kde by ho vzali v tomto stavu a nechali ho tam alespoň 14 dní, podali nějaké BZD a nemusel se upít? Jeden z mých přátel takto umřel. Nyní se upíjí má kamarádka. Jak mohu pomoct? Děkuji za odpověď.

Odpověděl: Jakub Chudomel
Dobrý den,
díky za zajímavý dotaz.
Jde skutečně o nelehkou situaci, nicméně se domnívám, že je řešitelná. Podmínkou je aktivní spoluúčast a dobrá vůle ke změně zmíněné kamarádky. Trvalá a dlouhodobá abstinence.
Detox je předstupněm léčby. Na rozdíl od záchytky je určen především těm, kteří se svojí situací chtějí něco dělat, změnit ji. Abstinovat. Jinak ztrácí smysl. Naopak záchytka je určena tomu, kdo je v akutní opilosti rizikem sobě či svému okolí a jde o řešení akutního stavu. Pragmatické dilema spočívá v otázce, k čemu složitě a nákladně detoxikovat člověka, který se následně chce opět intoxikovat. Nemá potřebu něco měnit...
V situaci, kterou popisujete, je pobyt na nějakém detoxu na 14 dní absolutně nedostatečný. Dokážu si ale představit situaci, kdy se Váše kamarádka rozhodne pokusit se změnit svůj život, abstinovat a tudíž jít do léčebny. Potom mu vy či ona s vámi společně předjednáte pobyt na detoxu, odkud bude mít kontinuálně zajištěnu léčebnu -  (optimálně detox s léčebnou v jedné instituci, např PL v Červeném Dvoře, nebo v PL v Bílé Vodě, ale jsou i jiné, PL Bohnice, Jihlava, a pod.) - když nástupu na detox bude /může/ předcházet i pobyt na záchytce. Když domluvíte tento proces na detoxu i v následné léčbě - a především - bude to plánem a cílem Vaší kamarádky, domnívám se, že je realizovatelný. Potom "stačí" zajistit transport ze záchytky na detox s léčebnou. Na žádný detox nelze nastoupit okamžitě, tak to nefunguje. Také, pokud je mi známo, nelze na žádný detox nastoupit bez předjednané následné léčby - viz pragmatické dilema výše.
Otázka nástupu na detox ve střízlivém stavu je diskutabilní. Určitě nelze přijít v silné akutní intoxikaci alkoholem. To ale ani pro závislého člověka není nezbytné. Pokud bude předjednána cílená detoxifikace alkoholika, určitě nelze na úplné střízlivosti trvat. Na absenci obsahu alkohlu v testu. Třeba zbytkového. Proto bude rizikovým momentem převoz ze záchytky na detox. Jak však píšu již výše, rozhodujícím parametrem celého plánu je evidentní deklarovaný zájem kamarádky podstoupit léčbu a mít naplánovaný a vyjednaný nástup. Dokázali to mnozí, jak píšete, tak i Vy, tak proč ne ona, že?
Je dobře, že kamarádka má Vás. Když si však nebude chtít pomoci i sama, nemůže ji zachránit nikdo.
Kdybyste chtěla například nějaké kontakty, či měla další dotazy, beze všeho napište.
Hodně sil
J.Chudomel