Schizofrenie a drogy
jadim
Dobrý den,naší jediné dceři je 24 let,má maturitu a řádně pracovala. Před třemi lety začala být závislá na pervitinu, objevilo se u ní asociální chování- přestala chodit do zaměstnání, začala hrát automaty, stýkat se s kriminálními živly....Doma se moc nezdržuje, většinou jsem ji přivedla já, zpět domů z feťáckých doupat na mé prosby. Doma vydrží tak týden a zase uteče. Léčit se nechce a teď v poslední době s námi komunikuje jen sms zprávami,mobil nám nezvedá,nechce s námi vůbec mluvit. Mám strach, že se u ní začíná projevovat schizofrenie - myslíte, že to je možné?Pro své okolí si totiž vymýšlí různé nepravdivé příběhy,jako např. že ji domá zavíráme, týráme, že ji vyháníme a tak...přitom bychom dali já nevím co za to, kdyby se vrátila a začala spolupracovat na svém léčení. Už jsem zkusila vše možné a nevím co dál...

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás.
Chápu Vaše obavy. Pokud by Vaše dcera trpěla schizofrenií, nepoznáme to bez lékařského vyšetření takto na dálku přes intrenet. I v osobním kontaktu trvá nějakou dobu, než lékař tuto diagnozu potvrdí. Většinou jde o dlouhodobější vyšetření, které se skladá z průběžného kontaktu s lékařem a různých typů vyšetření (pohovory, testy apod.). Máte k tomuto typu onemocnění dispozice v rodině?
Pokud ne, mohu Vás trochu ,,uklidnit" ve smyslu, že toto co jste popsala ve svém příspěvku, je u uživatelů nelegálních drog (zejména u pervitinu) celkem bežné. Za prvé, není neobvyklé, že konzumenti drog hledají sami před sebou omluvu, proč drogy užívají (proto ty příběhy). Někdy jim sami věří a až postupně během své léčby přichází na to, jak vše vlastně bylo nebo nebylo... Také by se klidně mohlo stát (a to u uživatelů pervitinu je také celkem běžné), že nastoupí toxická psychóza. Což je obdobný stav, jako u již zmíněné schizofrenie. S tím rozdílem, že pokud jde o toxickou psychózu, tak ta postupně odezní s účinkem drogy, narozdíl od schizofrenie, která je diagnozou navždy...
Zde přikládám základní obecné informace pro blízké osoby uživatelů, můžete si je zatím prostudovat:
http://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke/pro-rodice-a-blizke-uvod.html
Netuším, kde žijete. Pokud je Vám dostupná Praha, doporučuji obrátit se na specializovanou poradnu pro rodinné příslušníky a tam se o všem více a konkrétněji poradit. Kontakt níže. Pokud žijete někde jinde, napište znovu a uveďte prosím, jaká města máte v dobré dopravní dostupnosti. Pokusíme se Vám vyhledat jiné zařízení, kde byste se mohla poradit jak vhodně postupovat dál. Tyto poradenské služby se dají průběžně, nezávisle a bezplatně využívat i bez ohledu na to, zda je dcera v tuto chvíli motivována nebo ne.
Poradna pro rodiče, partnery a osoby blízké, o.s. SANANIM
Školská 30, Praha 1
mapa
Telefon:  284 824 234, 739 268 527
Email:        rodice@sananim.cz
Kontaktní osoba: Mgr. Štěpánka Čtrnáctá
Poradna se nachází v prostorách kavárny Café Therapy, v její zadní části. Na první konzultaci je třeba se předem objednat během provozní doby (PO až PÁ 9.00-19.00). Veškeré služby poskytuje toto zařízení bezplatně. Více informací naleznete zde: http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
Zatím se mějte hezky, s pozdravem MK