Opravdu v tom jede?
Sandra
Dobrý den,
je mi 25 let a mám přítele. Chodíme spolu již 8 let, z toho 5 let jsme se vídali jen o víkendech. Následně jsme spolu 2 a půl roku bydleli - vzali jsme si hypotéku, zrekonstruovali si byt.
Ve vztahu jsme byli spokojení. Hádky a mrzutosti nastaly přibližně v době, kdy jsme spolu začali žít. Poslední rok již byly hádky opravdu časté. I nadále jsme spolu ale zůstávali a snažili se naši situaci vyřešit.
Do našeho vztahu se však dostala nedůvěra. Všechno pravděpodobně začalo v době, kdy jsem u nás v ložnici našla na zemi filtr od vykouřeného jointa.
Moje nedůvěra vůči příteli se bohužel dostala do takové fáze, že jsem se několikrát odhodlala prohledat jeho osobní věci. Je to věc, za kterou se strašně stydím. Pocit nejistoty a nedůvěry byl však silnější.
Během nějakého roku, možná půl roku jsem u něj objevila zapalovače, cigarety, několik balíčků marihuany, také pastu na zuby v autě i ve sklepě, kde jsem nakonec objevila i lahev od ústní vody a spoustu, spoustu prázdných sáčků od marihuany, cigaretové krabičky, vydrolené cigarety, krabičky od papírků, nůžky apod.
Ke všemu měl odpovědi typu, že se jedná o náhody, že netuší, jak se to tam a tam dostalo nebo že jeho to není, že je to jeho kolegy z práce nebo jeho známých. Zjistila jsem i to, že nejezdívá tam, kam mi tvrdí. Lhal mi a často do poslední chvíle zatloukal. Byl schopný se na procházku se psem navonět, popř. když přišel, první, co udělal, bylo, že si šel vypláchnout pusu ústní vodou.
Začala jsem si klást otázky proč?
Všechno je to pro mě hrozně moc těžké, nedokážu uvěřit tomu, že by byl něčeho takového schopný, že by mi mohl takhle ublížit. Vždycky jsem si myslela, že mu na mě opravdu záleží. Ráda bych mu věřila, ale nejde to, opravdu to nejde.
Slušné přátele nemá. Má několik známých, co s trávou kšeftují nebo ji užívají. S nimi se ale prý nestýká. Popravdě nevím, jestli mu to mohu věřit.
Podle čeho bych mohla poznat, že v tom skutečně jede? To přeci náhody být nemohou? Chtěla jsem po něm, aby se přiznal, ať je pravda jakákoliv. Byla bych ochotná mu pomoct. Ale odpovědi byly vždy stejné - nemá s tím nic společného a chce, abych mu věřila...já ale nevím jak. Tvrdí pořád to samé i teď, kdy jsem od něj odešla.

Odpověděl: Veronika Šindelářová
Dobrý den,
děkujeme za Váš dotaz a projevenou důvěru. Popisujete pocity nejistoty v tom, zda Váš přítel užívá marihuanu, a nedůvěru, která je nyní ve vztahu přítomna. Chápu, že taková situace je pro vztah a pro Vás velmi náročná. Kladete otázku, podle čeho poznat, že přítel skutečně marihuanu užívá. Skutečnosti, které popisujete (opakované nálezy potřeb pro kouření marihuany, snaha zakrýt pach), na užívání marihuany mohou poukazovat. Užívání drog mívá ještě další projevy, např. změny v chování, problémy v zaměstnání (ve škole), zanedbávání dosavadních zájmů a koníčků, změny nálad, změny energie, spavost, konkrétně u marihuany jsou to ještě typická, mírně nasládlá vůně, smích, návaly hladu a zarudlé oči. Jen podle projevů však nemůže nikdo Vaše podezření ani potvrdit, ani zcela vyvrátit.
V některých případech je možné domluvit se s partnerem na provedení jednoduchého testu z moči na přítomnost drogy. Jde však o velmi vážné rozhodnutí, které může mít nepříznivý dopad na důvěru mezi partnery. Negativní test nemusí stoprocentně znamenat, že testovaný skutečně žádné drogy neužívá a nemusí pomoci obnovit vzájemnou důvěru. Je nutné si také předem položit otázku, co si počít, pokud by byl test pozitivní.
Popisujete, jak závažně podezření na užívání drogy a partnerovo popírání zasahuje do Vašeho vztahu. Nezmiňujete, jestli jsou přítomny ještě další problémy ve vztahu, nebo zda má partner nějaké jiné potíže (např. v práci, ve škole atd.), zda si něčeho všímají i jiní Vaši blízci. Pokud ano, měl by se k tomu nějak postavit a mluvit o tom s Vámi. Tyto situace bývají velmi složité a je obtížné se k nim vyjadřovat takto na dálku, jednoduchá rada zde bohužel není. Myslím, že by bylo vhodné vyhledat některou ze služeb, které se zaměřují na poradenství pro partnerské vztahy nebo na problematiku užívání návykových látek. Ideálně společeně s přítelem, pokud by však s konzutací nesouhlasil, můžete se na poradenskou službu obrátit sama. Pokud napíšete, odkud jste, můžeme Vám pomoci vhodnou službu vyhledat. Případně můžete nahlédnout do databáze kontaktů zde: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html.
Přeji hodně štěstí a brzké zlepšení situace. V případě potřeby se na nás můžete znovu obrátit.
S pozdravem,
Veronika Šindelářová