závislost manžela
lili
Dobrý den, manžel je závislý na opiátech, se kterými začal experimentovat v 15 letech, nyní je mu 35-. Byl častokrát čistý, ale myslím, že to je u něj na celý život.
Již asi 3 roky se léčí suboxonem, dvojku denně, nestačí mu to ale, dokupuje jej na černém trhu. Přes sezonu jezdil na mák, te´d opět párkrát heroin. Tvrdí, že chce se suboxonem přestat, má prý ale hrozné bažení, jak to nazývá.
Psychiatričce to říct nemůže, okamžitě by léčbu ukončila. Jinak manžel pracuje, máme 3 děti, nemůžu říct že by byl typický feťák.
Co byste poradili, jak mám postupovat? Sám odvykání nezvládne, myslím. Děkuji za odpověď

Odpověděl: Veronika Šindelářová
Dobrý den,
děkujeme za Váš dotaz. Neznám podrobnosti o Vaší situaci a o tom, jak probíhá manželova léčba, proto se můžu takto na dálku vyjadřovat pouze v obecné rovině. Uvádíte, že manžel je v substituční léčbě, užívá preparát Suboxone. Dávka 2 mg denně je velmi nízká, soudím z toho, že má asi za sebou hodně práce, podařilo se mu dávku snížit, má zaměstnání, to je bezva. Zároveň uvádíte, že mu tato dávka nestačí, pociťuje silné bažení, dokupuje na černém trhu, někdy užije heroin. To už je rizikové chování, kterému by právě substituční léčba měla zabránit. Ideální by bylo, kdyby (minimáně o silném bažení a potřebě vyšší dávky) mohl otevřeně mluvit s lékařkou, u které podstupuje substituční léčbu. Někdy je na místě domluvit se na (třeba dočasném) zvýšení dávky Suboxonu, je to jistě lepší, než podstupovat riziko spojeném s užíváním nelegální návykové látky, kterou je jak heroin, tak Suboxone, pokud ho dokupuje na černém trhu. Toto je ale záležitost domluvy Vašeho manžela s jeho lékařkou. Vy ho v tom můžete podpořit a rozhodně trvat na tom, aby situaci řešil.
Domnívám se, že v tuto chvíli je nejprve potřeba dosáhnout znovu stabilizace v substituční léčbě, tzn. pravidelného užívání domluvené dávky, bez dokupování na černém trhu a užívání heroinu. Teprve poté je možno uvažovat o tom, zda chce manžel dosáhnout úplné abstinence a Suboxone vysadit. Na takto nízké dávce je však možno fungovat dlouhodobě a vést stabilizovaný a spokojený život. Záleží na cílech léčby, které si manžel ve spolupráci s lékařkou stanoví.
Nevím, jakou léčbu přesně Váš manžel podstupuje, zda pouze dochází k psychiatričce pro substituční preperát, nebo zda se účastní i nějakého podpůrného programu zaměřeného na psychosociální či terapeutickou pomoc. Pokud ne, bylo by to vhodné takovou službu vyhledat, mohla by mu pomoci současnou situaci zvládnout a dále na sobě pracovat.
Věřím, že pro Vás osobně je tato situace náročná a vyčerpávající, bylo by fajn, kdybyste také mohla využít nějakou podporu pro sebe. Můžete např. po dohodě s manželem absolvovat společnou konzultaci s jeho lékařku nebo terapeutem, pokud by k někomu docházel. Případně se můžete sama obrátit na některou poradenskou službu nabízející podporu příbuzným a blízkým osobám lidí, kteří mají problémy s drogami. Pokud napíšete, odkud jste, můžu vám pomoci vhodný kontakt vyhledat. Případně ho můžete vyhledat sama v databázi kontaktů: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html. Je důležité, abyste v této náročné situaci nezůstávala sama.
Pokud byste se chtěla dozvědět více informací o substituční léčbě, můžete nahlédnout do tohoto článku: http://www.drogovaporadna.cz/pomoc-a-lecba/substitucni-lecba.html.
Přeji Vám i celé Vaší rodině hodně štěstí a brzké zlepšení situace. Pokud budete potřebovat, můžete se na nás znovu obrátit.
S pozdravem,
Veronika Šindelářová