Abstinence po šňupání pervitinu
zde.beruska
Dobrý den,chci se zeptat:pokud se člověk rozhodne skončit se šňupáním jednou provždy, je to jako s alkoholismem?Tzn.do konce života \"abstinovat\" a neustále odolávat - přičemž se neustále bude objevovat \"v hlavě\" chuť si dát? Dám-li si pouze 1x (jako např. štamprli), je tu riziko, že do toho spadnu znovu naplno či ještě hůř?
Nebo to časem slábne a objeví se ona chuť(bažení) jen v krizových či jinak výjimečných situacích? Ptát se, za jak dlouho je člověk tzv. \"za vodou\", je asi zbytečné-bude to patrně individuální (nelze to říci jako o kuřákovi-po roce)?
Děkuji za odpovědi a přeji pevné nervy a neutuchající ochotu pomoci!

Odpověděl: Miroslav Giljan
Dobrý den,
odpověď na Vaší otázku není vůbec jednoduchá a nedá se na ní odpovědět striktně „ano, nebo ne." Chutě na drogu a to jak dlouho přetrvávají je, jak píšete individuální záležitost. Záleží na mnoha faktorech, například na tom, jak často a jak dlouho člověk pervitin užíval, jak moc se droga stala součástí jeho života, v jakých situacích jí bral, co mu pomáhala překonávat apod. Klienti se kterými se potkáváme po dlouhodobé léčbě a jsou v současnosti dlouhodobě abstinující, řeší spíš už jiné potíže, než samotné chutě na drogu. Jinými slovy se dá říct, že čím delší dobu člověk abstinuje ideálně s tím, že přešel léčbou, tak tím se i chutě na drogu postupně vytrácí. Léčba má mimo jiné člověka naučit i to, jak s chutěmi nakládat a co dělat v stresových a krizových situacích, aby nedošlo k relapsu.
Pokud se člověku podaří přerušit pravidelné užívání pervitinu a vysadit ho, tak je samozřejmě lepší, když se v budoucnu vyhne i případným jednorázovým užitím. Málokdy se to ale povede úplně bez komplikací.
Abych Vám odpověděl nějak víc konkrétně - jednorázový užití po delší době abstinence, nemusí znamenat, že člověk na novo spadne do pravidelného užívání drog. Klidně se to ale stát může a proto je lepší případnému užívání předcházet.
Přepokládám, že se ptáte s ohledem na užívání drog u svého syna, v nedávné minulosti dorazily dorazily dotazy se stejnou přezdívkou, na které již kolegové odpověděli.
Zatím se mějte dobře a kdybyste se potřebovala na něco doptat, tak znovu napište. Případně můžete využít odbornou pomoc i osobně, v kontaktním centru, které Vám kolegové doporučovali.
Miroslav Giljan