marihuana děti
mesr74
Dobrý den. Dnes jsem se utvrdil v podezření,že můj syn 15 let kouří trávu a pijou k tomu energetické nápoje. Jsou v partě kluků začíná zanedbávat fotbal a koníčky. Mohli by jste mi prosím poradit jak mám postupovat? Děkuji.

Odpověděl: Veronika Šindelářová
Dobrý den,
děkujeme za Váš dotaz a projevenou důvěru. Chápu, že Vás toto zjištění znepokojuje a máte o syna obavy. Je důležité, že situaci nepřehlížíte a chcete jednat.
Nevím podrobnosti o Vaší rodinné situaci, mohu proto odpovídat jen v obecné rovině. Jak jste se o synově užívání marihuany dozvěděl? Bylo to v rozhovoru se synem, nebo ze zpráv okolí? Měli jste už příležitost spolu o tom otevřeně hovořit? Pokud ne, bylo by na místě iniciovat na toto téma klidný a otevřený rozhovor. V rozhovoru synovi sdělit, že o něj máte starost, říct mu, co konkrétně ve Vás vzbuzuje obavy a z jakého důvodu (rizika konzumace marihuany), vyjádřit nesouhlas s užíváním drog a nabídnout mu pomoc s řešením. Pro bližší představu a inspiraci pro rozhovor se synem můžete nahlédnout do tohoto článku: http://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke.html.
Dospívající často nejsou sami od sebe motivováni k tomu situaci změnit, experimentování je baví a vliv kamarádů je velký. Motivací a základem pro změnu tak musí být tlak rodiny. Je potřeba sdělit synovi, co je pro Vás nepřijatelné, domluvit se na jasných pravidlech soužití a Vaší podpory a stanovit také, co bude následovat, pokud syn bude pravidla porušovat. Velmi důležitá je důslednost, pokud nebude po porušení pravidel následovat předem dohodnutá sankce, situace se nejspíš nezlepší. Pravidla je potřeba dobře promyslet a domluvit se na nich v rámci celé rodiny, týkat by se mohla např. školních povinnosti, podílení se na chodu domácnosti, kapesného, brigády apod.
Je možné se v této situaci obrátit o pomoc na odborné zařízení, které poskytuje služby poradenství pro rodiny, dospívající nebo poradenství týkající se užívání návykových látek. Není třeba mít obavy, služby jsou nezávazné, v některých případech anonymní. Odborník může poskytnout podporu celé Vaší rodině, zaměřit se na Vaši konkrétní situaci a pomoci domluvit se na dalším postupu. Pak s ním můžete i nadále konzultovat vývoj situace. Ke změně v synově chování a k řešení situace totiž nemusí dojít okamžitě. Pokud napíšete, kde žijete, můžu Vám pomoci konkrétní kontakt na poradenské zařízení vyhledat. Případně ho můžete vyhledat sám pomocí databáze kontaktů zde: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html.
Přeji Vám i Vašemu synovi hodně štěstí a brzké zlepšení situace. V případě potřeby se na nás můžete znovu obrátit.
S pozdravem,
Veronika Šindelářová