ALKOHOLISMUS
VLČICE
Při hloubkovém odběru krve,třeba v podmínce odebrání ř.p.,jak dlouho zpět jsou testy schopné prokázat požití alkoholu,nevím,předčasně jsem ukončila léčbu,a aniž by mne někdo informoval,jsem přišla o řidičák,což ohrožuje mou existenci,vzhledem k tomu,že na autě jsem závislá kvůli práci.

Odpověděl: Jakub Chudomel
Dobrý den,
díky za zajímavý dotaz.
Odebrání ŘP v případě diagnostikování abusu alkoholu je zcela v souladu s právním řádem. Tato otázka je explicitně  upravena ve vyhlášce o stanovení zdravotní způsobilosti k řízení motorových vozidel. Zde v příloze číslo 3 jsou vyjmenovány nemoci, vady nebo stavy způsobené závislostí na alkoholu, vylučující či podmiňující zdravotní způsobilost k řízení motorových vozidel. Je zde přímo stanoveno, že zdravotní způsobilost k řízení motorových vozidel řidiče, který byl v minulosti závislý na alkoholu nebo neschopný vzdát se vlivu alkoholu při řízení, je podmíněna bezpečným abstinenčním obdobím. Za bezpečné abstinenční období se pak považuje nezpochybněná důsledná a trvalá abstinence trvající alespoň 2 roky, jejíž prokázání vyplývá ze závěrů učiněných příslušným odborným lékařem.
Tedy nejde vůbec o detekci alkoholu v organizmu, ani o to, zda jste byla na protialkoholní léčbě. Podstatné je to, zda vám byl diagnostikován alkoholismus. Postup orgánů je tedy zcela zákonný, jelikož je výslovně uvedený v právním předpise.
Chápu, že je pro Vás situace nemilá a že Vám znepříjemňuje život. Z Vašeho dotazu není úplně zřejmé, jak bychom Vám mohli pomoci, zda uvažujete o nějaké další formě péče a jak jste na tom s abstinencí... mohli bychom Vám poskytnout kontakty, kam se obrátit, pokud se Vám po předčasně ukončené léčbě nedaří abstinovat, případně kontakty na doléčovací zařízení, pokud abstinujete. Mohla byste v této nelehké situaci získat potřebnou podporu.
Jakub Chudomel